Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

De gasbel onder Nederland
- Primair onderwijs / Groep: 5 - 8 / Wereldoriëntatie
In deze les staat de vensterplaat over De gasbel centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat hoe aardgas ontstaat, hoe aardgas gewonnen wordt, hoe de vondst van de gasbel van Slochteren de Nederlandse huishoudens heeft veranderd en welke alternatieve energiebronnen er zijn. De aflevering die Het Klokhuis maakte over De gasbel biedt een duidelijke en aansprekende introductie op dit onderwerp.
Opdracht
Introductie:
Wat weet de klas over De gasbel over Nederland? Weten zij bijvoorbeeld het verband tussen de gasbel en de aardbevingen in Groningen?
Bekijk hierna klassikaal de Klokhuisaflevering
Kern:
Open de Entoen Nu app en ga naar de periode De Gasbel. Ga naar Beeldmateriaal en klik op het Klokhuisplaatje met de camera.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
http://www.npo.nl/het-klokhuis/05-01-2012/NPS_1198695
Open de vensterplaat van De gasbel in de app en ga met je leerlingen op ontdekkingstocht. Klik steeds op [i] en vindt hier informatie over aardgas. De vensterplaat is te vinden in de periode De gasbel in de app (Beeldmateriaal) en is te herkennen aan de afbeelding met de [i].
Je vraagt kort aan enkele leerlingen of ze n.a.v. de aflevering al wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neem je jouw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.
Afsluiting:
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over De gasbel. Daarna bespreek je de antwoorden/opdrachten met de leerlingen.
Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
http://entoen.info/?p=309
De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".
Leerdoel
Aan het einde van de les
- kunnen de leerlingen de ontdekking van de gasbel van Slochteren op de tijdbalk plaatsen.
- weten de leerlingen hoe aardgas ontstaat.
- kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen hoe aardgas gewonnen wordt.
- weten de leerlingen voor welke dagelijkse dingen aardgas gebruikt wordt.
- weten de leerlingen dat er alternatieve energiebronnen zijn en kunnen ze daar enkele voor- en nadelen van noemen.
Voorwaarden
- EnToen Nu App
- Wifi
- Kleurpotloden
Stappenplan
- Bekijk de vensterplaat over De gasbel met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
- Bekijk klassikaal het filmpje over De gasbel
- Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
- Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
- Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).
Bekijk ook deze lesideeën van Martyn
In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.