10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

De Eerste Wereldoorlog 1914-1918

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Brainstorm / informatieverwerking, Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
22 jun 2015

De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wanneer deze oorlog plaatsvond, tussen wie hij werd gevoerd en hoe hij afliep. De aflevering die Het Klokhuis maakte over de Eerste Wereldoorlog biedt een duidelijke en aansprekende introductie op deze ’Grote Oorlog’.

Opdracht

Introductie:
Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering over De Eerste Wereldoorlog.

Kern:
Open de Entoen Nu app en ga naar de periode De Eerste Wereldoorlog. Ga naar Beeldmateriaal en klik op het Klokhuisplaatje met de camera om een aflevering over De Eerste Wereldoorlog af te spelen.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
http://www.npo.nl/het-klokhuis/03-09-2014/VPWON_1225025

Open de vensterplaat in de EnToen.Nu app en bespreek De Eerste Wereldoorlog. De vensterplaat is te vinden in de periode De Eerste Wereldoorlog in de app (Beeldmateriaal) en is te herkennen aan de afbeelding met de [i].

Je vraagt kort aan enkele leerlingen of ze n.a.v. de aflevering al wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt je jouw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken. 

Afsluiting:
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over De Eerste Wereldoorlog. Daarna bespreek je de antwoorden/opdrachten met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
http://entoen.info/?p=308

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".


Leerdoel

Aan het einde het einde van de les weten de leerlingen:
- wanneer de Eerste Wereldoorlog plaatsvond en waarom die zo genoemd wordt.
- welke landen er meevochten aan de kant van de 'geallieerden' en welke aan de kant van de 'centralen'.
- aan de hand van de begrippen Loopgraaf, gifgas en 'nieuwe technieken' in eigen woorden uitleggen hoe het er aan toeging aan het front.
- in eigen woorden te vertellen hoe er een eind kwam aan deze oorlog.

Voorwaarden

  • EnToen Nu app beschikbaar (niet EnToen Lite)
  • Wifi
  • (kleur) potloden

Stappenplan

  1. Bekijk klassikaal het filmpje.
  2. Bekijk de vensterplaat over De Eerste Wereldoorlog met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  3. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  4. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  5. Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...