10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

De eerste spoorlijn

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
28 aug 2019

In deze les staat de vensterplaat over De eerste spoorlijn centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wat de komst van de trein betekend heeft voor Nederland. De aflevering die Het Klokhuis maakte over de eerste spoorlijn biedt een duidelijke en aansprekende introductie op het canonvenster.

Opdracht

Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over de eerste spoorlijn. Vooraf vertelt u uw leerlingen dat ze zo de Klokhuisaflevering over de eerste spoorlijn van Nederland gaan kijken. Hebben zij enig idee wanneer die ongeveer geopend werd? Laat ze hun antwoord motiveren. Weten de leerlingen ook hoe de  mensen voor die tijd reisden? U schrijft enkele antwoorden op ’t bord.

Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat bij het venster De eerste spoorlijn op uw digiboard. U vraagt kort aan een paar leerlingen of ze n.a.v. de Klokhuisaflevering al wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.

Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van de werkbladen. Daarna bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.

Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.npostart.nl/het-klokhuis/23-07-2014/VPWON_1225014

Leerdoel

Aan het einde van de les weten de leerlingen:
- dat in 1839 de opening was van de eerste spoorlijn van Nederland. Stoom-locomotief ‘De Arend’ reed in 25 minuten van Amsterdam naar Haarlem.
- dat mensen tot die tijd vooral met de trekschuit of per koets reisden.
- dat de komst van de trein mogelijk was door de uitvinding van de stoom-machine en dat die werkte op steenkool.
- dat de komst van de trein Nederland kleiner maakte: Mensen reisden nu sneller en makkelijker door het hele land.

Voorwaarden

  • Wifi
  • EnToen Nu app
  • Werkblad De eerste spoorlijn
  • Kleurpotloden

Stappenplan

  1. Bekijk klassikaal het Klokhuis filmpje.
  2. Bekijk de vensterplaat over De eerste spoorlijn met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  3. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  4. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  5. Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...