Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

De crisisjaren
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 8 / Wereldoriëntatie
In deze les staat de vensterplaat over De crisisjaren van de jaren dertig van de vorige eeuw centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wat De crisisjaren waren en waar en hoe de crisis ontstond. De aflevering die Het Klokhuis maakte over De crisisjaren biedt een duidelijke en aansprekende introductie op het canonvenster De crisisjaren en deze vensterles.
Opdracht
Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over De crisisjaren. Vooraf vertelt u dat Nederland en Europa zich op het moment in een economische crisis bevinden. U vraagt uw leerlingen of ze weten wat dat is. Eventueel kunt u in groep 7/8 ook vragen of ze weten waardoor deze crisis ontstaan is. Merken de leerlingen persoonlijk wat van deze crisis? Vervolgens vertelt u dat er in de jaren dertig van de vorige eeuw zo'n grote economische crisis was, dat we deze periode nu De crisisjaren noemen.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2782/Crisisjaren
Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat over De crisisjaren op uw digiboard. U vraagt kort een paar leerlingen of ze wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken. Wat? Dat leest u in de achtergrondinformatie.
Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van de werkbladen. Daarna bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.
Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_De_crisisjaren.pdf
De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".
Leerdoel
Aan het einde van de les:
- kunnen de leerlingen De crisisjaren plaatsen op de tijdbalk.
- de leerlingen in eigen woorden vertellen wat De crisisjaren zijn.
- kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen waar en hoe De crisisjaren zijn ontstaan.
- kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat er met de begrippen Zwarte Donderdag, Steun, Stempellokaal, Zwartwerken en Jordaanoproer en Werkverschaffing bedoeld wordt.
Voorwaarden
- EnToen Nu App voor iOS of EnToen Nu voor Android
- WiFi
- Voor elke leerling een werkblad
- Kleurpotloden
Stappenplan
- Bekijk klassikaal de aflevering van het Klokhuis over De crisisjaren
- Bekijk de vensterplaat over De crisisjaren met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
- Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
- Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
- Optioneel – Kijk naar de Verwijzingen in de EnToen App (boeken en films, Er op uit, websites).
Bekijk ook deze lesideeën van Martyn
In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.