10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

De crisisjaren

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening, Klassikale toetsing, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
11 nov 2019

In deze les staat de vensterplaat over De crisisjaren van de jaren dertig van de vorige eeuw centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wat De crisisjaren waren en waar en hoe de crisis ontstond. De aflevering die Het Klokhuis maakte over De crisisjaren biedt een duidelijke en aansprekende introductie op het canonvenster De crisisjaren en deze vensterles.

Opdracht

Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over De crisisjaren. Vooraf vertelt u dat Nederland en Europa zich op het moment in een economische crisis bevinden. U vraagt uw leerlingen of ze weten wat dat is. Eventueel kunt u in groep 7/8 ook vragen of ze weten waardoor deze crisis ontstaan is. Merken de leerlingen persoonlijk wat van deze crisis? Vervolgens vertelt u dat er in de jaren dertig van de vorige eeuw zo'n grote economische crisis was, dat we deze periode nu De crisisjaren noemen.
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2782/Crisisjaren

Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat over De crisisjaren op uw digiboard. U vraagt kort een paar leerlingen of ze wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken. Wat? Dat leest u in de achtergrondinformatie.

Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van de werkbladen. Daarna bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_De_crisisjaren.pdf

De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Leerdoel

Aan het einde van de les:
- kunnen de leerlingen De crisisjaren plaatsen op de tijdbalk.
- de leerlingen in eigen woorden vertellen wat De crisisjaren zijn.
- kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen waar en hoe De crisisjaren zijn ontstaan.
- kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat er met de begrippen Zwarte Donderdag, Steun, Stempellokaal, Zwartwerken en Jordaanoproer en Werkverschaffing bedoeld wordt.

Voorwaarden

  • EnToen Nu App voor iOS of EnToen Nu voor Android
  • WiFi
  • Voor elke leerling een werkblad
  • Kleurpotloden

Stappenplan

  1. Bekijk klassikaal de aflevering van het Klokhuis over De crisisjaren
  2. Bekijk de vensterplaat over De crisisjaren met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  3. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  4. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  5. Optioneel – Kijk naar de Verwijzingen in de EnToen App (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...