10501761 10152267922043693 7468156571137694974 n

Christiaan Huygens

Lesidee van Martyn Simpson · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening, Klassikale toetsing, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
29 okt 2019

In deze les staat de vensterplaat over Christiaan Huygens centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wie deze Nederlandse wis-, natuur- en sterrenkundige was en wat hij betekend heeft voor de moderne wetenschap. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Christiaan Huygens biedt een duidelijke en aansprekende introductie op deze man, die een van de leidende figuren in de zeventiende-eeuwse wetenschap was.

Opdracht

Introductie
U kijkt ter introductie met uw leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over Christiaan Huygens. Vooraf laat u uw leerlingen een afbeelding van Christiaan Huygens zien. U vertelt uw leerlingen dat deze man een belangrijke Nederlandse wetenschapper uit de zeventiende eeuw is. Wat houdt het volgens uw leerlingen in om wetenschapper te zijn? Wat doe je dan allemaal?

Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.

https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/3323/Christiaan-Huygens
Kern
Na het kijken van de aflevering van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat over Christiaan Huygens op uw digiboard. U vraagt kort een paar leerlingen of ze, n.a.v. wat ze in de Klokhuisaflevering gezien hebben, wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te ontdekken.
Wat? Dat leest u in de achtergrondinformatie.

Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over Christiaan Huygens. Daarna bespreekt u de antwoorden met de leerlingen.

Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:

https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_Christiaan_Huygens.pdf
De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".

Leerdoel

Aan het einde van de les kunnen de leerlingen:
- Christiaan Huygens plaatsen op de tijdbalk
- aan de hand van het begrip 'de Wetenschappelijke revolutie', in eigen woorden uitleggen waarom Christiaan Huygens belangrijk was voor de wetenschap in de zeventiende eeuw.
- enkele belangrijke ontdekkingen en uitvindingen van Christiaan Huygens noemen.

Voorwaarden

  • EnToen Nu App voor iOS of EnToen Nu voor Android
  • Wifi
  • Voor elke leerling een werkblad
  • (Kleur)potloden

Stappenplan

  1. Bekijk klassikaal het filmpje.
  2. Bekijk de vensterplaat over Christiaan Huygens met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
  3. Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
  4. Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
  5. Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martyn

Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...