Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

Buitenhuizen
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 8 / Wereldoriëntatie
In deze les staat de vensterplaat over buitenhuizen centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat geschiedenis van deze vakantie paleisjes aan de Vecht. De aflevering die Het Klokhuis maakte over buitenhuizen biedt een duidelijke en aansprekende introductie op dit luxe leven buiten de stad.
Opdracht
Introductie
U kijkt ter introductie met uw
leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over Buitenhuizen. Vooraf
vraagt u aan uw leerlingen of ze al vakantieplannen hebben. Waar gaan ze graag
naartoe als ze op vakantie gaan. Wie van hen heeft een eigen vakantiehuisje? In
de zeventiende eeuw werden er hele mooie en grote vakantiehuizen aan het water
gebouwd voor rijke kooplieden.
Deze video is te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2691/Buitenhuizen
Kern
Na het kijken van de aflevering
van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat over Buitenhuizen op uw
digiboard. Klik steeds op [i] en vindt hier informatie over het onderwerp. De vensterplaat is te vinden in de periode Buitenhuizen in de app (Beeldmateriaal) en is te herkennen aan de afbeelding met de [i].
U vraagt kort een paar leerlingen of ze, n.a.v. wat ze in de Klokhuisaflevering
gezien hebben, wat kunnen vertellen over wat ze op de plaat zien. Daarna neemt
u uw leerlingen mee op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat
is van alles te ontdekken.
Wat er allemaal te ontdekken valt,
kunt u lezen in de achtergrondinformatie.
Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over de Buitenhuizen. Daarna bespreek je de antwoorden/opdrachten met de leerlingen.
Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_Buitenhuizen.pdf
De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".
Leerdoel
Aan het einde van de les:
- kunnen de leerlingen 'Buitenhuizen' plaatsen op de tijdbalk en weten ze waarom ze in deze tijd gebouwd werden.
- kunnen de leerlingen in eigen woorden vertellen wat buitenhuizen waren aan de hand van de volgende woorden: vakantiehuis, Vecht, trekschuit, tuinen, theekoepel
- kunnen de leerlingen in eigen woorden vertellen waarom de rijke koopmansfamilies 's zomers graag op hun buitenhuizen verbleven en hoe het leven daar was.
Voorwaarden
- Wifi
- EnToen Nu App
- Kleurpotloden
Stappenplan
- Bekijk klassikaal het filmpje.
- Bekijk de vensterplaat over Buitenhuizen met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
- Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
- Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
- Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).
Bekijk ook deze lesideeën van Martyn
In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.