Door te werken met een vensterplaat komen de leerlingen meer te weten over Max Havelaar. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat door wie en waaro...

Aletta Jacobs
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 8 / Wereldoriëntatie
In deze les staat de vensterplaat over Aletta Jacobs centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat wie deze eerste vrouwelijke arts was, hoe ze op de universiteit terecht is gekomen, wat ze betekend heeft voor de Nederland en hoe het feminisme zich verder heeft ontwikkeld. De aflevering die Het Klokhuis maakte over Aletta Jacobs biedt een duidelijke en aansprekende introductie op deze bekende Nederlandse arts en feministe.
Opdracht
Introductie
U kijkt ter introductie met uw
leerlingen naar de aflevering die Het Klokhuis maakte over Aletta Jacobs. Vooraf
vraagt u aan uw leerlingen of ze zich de laatste verkiezingen kunnen
herinneren. "Wie mogen er eigenlijk stemmen in Nederland?" (Mannen
en vrouwen boven de achttien jaar.) Weten uw leerlingen of dit altijd zo
geweest is?
Deze video is ook te vinden op de website van het Klokhuis.
https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2761/Aletta-Jacobs
Kern
Na het kijken van de aflevering
van Het Klokhuis, zet u de interactieve vensterplaat van Aletta Jacobs op uw
digiboard. Klik steeds op [i] en vindt hier informatie over het onderwerp. De vensterplaat is te vinden in de periode Aletta Jacobs in de app (Beeldmateriaal) en is te herkennen aan de afbeelding met de [i].
U vraagt kort een paar leerlingen wat ze al herkennen op deze plaat
nu ze de aflevering gezien hebben.
Daarna neemt u uw leerlingen mee
op ontdekkingstocht, want op deze interactieve vensterplaat is van alles te
ontdekken . Wat? Dat leest u in de achtergrondinformatie.
Afsluiting
De leerlingen maken zelfstandig of in groepjes de vragen van het werkblad of doen een opdracht van het opdrachtenwiel in de app bij Opdrachten voor de periode over de Aletta Jacobs. Daarna bespreek je de antwoorden/opdrachten met de leerlingen.
Het werkblad is via de onderstaande link te downloaden:
https://entoen.info/wp-content/uploads/2019/04/Werkblad_Aletta_Jacobs.pdf
De kinderen kunnen nog meer informatie vinden, zoals filmpjes, boeken, websites en Er-op-uit in de app - zie "Verwijzingen".
Leerdoel
Aan het einde van de les:
- kunnen de leerlingen Aletta Jacobs plaatsen op de tijdbalk.
- weten de leerlingen dat Aletta de eerste Nederlandse vrouw was die officieel mocht studeren aan de universiteit.
- weten de leerlingen dat Aletta de eerste vrouwelijke arts was in Neder land en wat haar verdiensten als arts zijn geweest.
- weten de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat 'feminisme' is en dat Aletta in de eerste feministische golf een voor vechter voor het vrouwenkiesrecht was.
- weten de leerlingen dat er ook een tweede feministische golf is geweest en kunnen ze de belangrijkste actie punten daarvan benoemen.
Voorwaarden
- Wifi
- EnToen Nu App
- Kleurpotloden
Stappenplan
- Bekijk klassikaal het filmpje.
- Bekijk de vensterplaat over Aletta Jacobs met de kinderen en bespreek de verschillende onderdelen.
- Laat de kinderen de vragen op het werkblad maken en/of laat ze een opdracht van het opdrachtenwiel maken.
- Bespreek de antwoorden op het werkblad en opdrachtenwiel.
- Optioneel - Kijk naar de Verwijzingen (boeken en films, Er op uit, websites).
Bekijk ook deze lesideeën van Martyn
In deze les staat de vensterplaat over Annie M.G. Schmidt centraal. De leerlingen ontdekken aan de hand van deze interactieve vensterplaat het verhaal achter deze schrijfster di...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martyn weten wat je van dit lesidee vindt.