Stringio

Interactieve afbeeldingen (om te presenteren)

Lesidee van Marijke Kaatee · Meerdere sectoren · Meer details
Doelgroep
Individueel
Type
Klassikale instructie, Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie, Creatie, Klassikale toetsing
Lesidee van
Gemaakt op
27 aug 2013

Je kunt met Thinglink o.a. kort en bondig leerstof samenvatten en presenteren. De app werkt met een afbeelding waarin interactieve punten kunnen worden gezet. Je kunt elke willekeurige afbeelding of tekening gebruiken waar je een foto van hebt gemaakt. Achter de interactieve punten wordt een tekst gezet, een verwijzing naar een website, of een filmpje. Je kunt zelfs linken naar andere Thinglinks.  



Opdracht

Selecteer een afbeelding over de leerstof die is behandeld (Egypte, bloedsomloop, verdamping, stamcellen, oudheid, enz.) en vraag leerlingen in 6 tot 8 interactieve punten de leerstof samen te vatten.
Het succes zit in de instructie vooraf. Natuurlijk geef je aan hoeveel tekst er per punt mag komen te staan zodat er niet wordt geknipt en geplakt van wikipedia. Ook geef je aan hoeveel filmpjes er maximaal mogen worden gebruikt. Alle Thinglinks die leerlingen in hun eigen kanaal maken kun je remixen op jouw kanaal, zodat je alle Thinglinks naast elkaar kunt zetten en kunt vergelijken.
Je kunt leerlingen natuurlijk ook zelf een afbeelding laten selecteren die een goede representatie is van wat er in de afgelopen periode centraal heeft gestaan. De Thinglinks kunnen gepresenteerd  en toegelicht worden, dat zou weer een goede oefeningen zijn in presenteren, maar dat hoeft niet. 
Met Thinglink kun je natuurlijk de opdrachten die je hebt gemaakt delen op je kanaal, zodat leerlingen de opdracht kunnen zien of overnemen. Alles wat je hebt gemaakt, kun je ook weer weghalen. Herschikken kan helaas nog niet.
Op mijn website heb ik een paar voorbeelden staan van andere toepassingen.






Leerdoel

Leerstof kunnen samenvatten en op een heldere manier  structureren.
Actief gebruik van nieuwe vaktaalbegrippen in de juiste context.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Vooraf weten waar je op beoordeeld gaat worden, d.w.z. waar moet de Thinglink aan voldoen.

Stappenplan

  1. Demonstreer de knoppen
  2. Toon voorbeelden van goede en minder goede Thinglinks
  3. Laat leerlingen aangeven wat een goede Thinglink is.
  4. Bespreek de opdracht met de leerlingen
  5. Bespreek de beoordelingscriteria (rubric), welke vaktaalbegrippen moeten gebruikt zijn bijvoorbeeld, hoeveel vaktaalbegrippen?

Tip voor thuis

Maak 'samen' een Thinglink als voorbereiding op een proefwerk.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Marijke weten wat je van dit lesidee vindt.