
Interactieve afbeeldingen (om te presenteren)
- Voortgezet onderwijs
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 8 / Wereldoriëntatie
Je kunt met
Thinglink o.a. kort en bondig leerstof samenvatten en presenteren.
De app werkt
met een afbeelding waarin interactieve punten kunnen worden gezet. Je kunt elke
willekeurige afbeelding of tekening gebruiken waar je een foto van hebt gemaakt. Achter de interactieve punten wordt een tekst gezet,
een verwijzing naar een website, of een filmpje. Je kunt zelfs linken naar
andere Thinglinks.
Opdracht
Selecteer
een afbeelding over de leerstof die is behandeld (Egypte, bloedsomloop, verdamping,
stamcellen, oudheid, enz.) en vraag leerlingen in 6 tot 8 interactieve punten
de leerstof samen te vatten.
Het succes zit in de instructie vooraf. Natuurlijk geef je aan hoeveel tekst er per punt mag komen
te staan zodat er niet wordt geknipt en geplakt van wikipedia. Ook geef je aan hoeveel filmpjes er maximaal mogen worden gebruikt. Alle Thinglinks
die leerlingen in hun eigen kanaal maken kun je remixen op jouw kanaal, zodat
je alle Thinglinks naast elkaar kunt zetten en kunt vergelijken.
Je kunt
leerlingen natuurlijk ook zelf een afbeelding laten selecteren die een goede representatie
is van wat er in de afgelopen periode centraal heeft gestaan.
De Thinglinks kunnen
gepresenteerd en toegelicht worden, dat zou weer een goede oefeningen zijn in presenteren, maar dat hoeft niet.
Met
Thinglink kun je natuurlijk de opdrachten die je hebt gemaakt delen op je
kanaal, zodat leerlingen de opdracht kunnen zien of overnemen. Alles wat je
hebt gemaakt, kun je ook weer weghalen. Herschikken kan helaas nog niet.
Op mijn website heb ik een paar voorbeelden staan van andere toepassingen.
Leerdoel
Leerstof kunnen samenvatten en op een heldere manier structureren.
Actief gebruik van nieuwe vaktaalbegrippen in de juiste context.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Vooraf weten waar je op beoordeeld gaat worden, d.w.z. waar moet de Thinglink aan voldoen.
Stappenplan
- Demonstreer de knoppen
- Toon voorbeelden van goede en minder goede Thinglinks
- Laat leerlingen aangeven wat een goede Thinglink is.
- Bespreek de opdracht met de leerlingen
- Bespreek de beoordelingscriteria (rubric), welke vaktaalbegrippen moeten gebruikt zijn bijvoorbeeld, hoeveel vaktaalbegrippen?
Tip voor thuis
Maak 'samen' een Thinglink als voorbereiding op een proefwerk.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marijke weten wat je van dit lesidee vindt.