Medium

Oefening met geslachtsbepaling Duits

Lesidee van Marieke van den Heuvel · Voortgezet onderwijs · Meer details
Deel
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Klassikale instructie, Klassikale toetsing, Toetsing op eigen tempo
Gemaakt op
08 mei 2013

De leerlingen krijgen in deze les klassikaal instructie over de geslachtsbepaling in het Duits. De docent geeft instructie over de regels die bepalen of een woord mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is. Vervolgens oefenen de leerlingen deze regels in de app.

Opdracht

De leerlingen komen de klas binnen en nemen plaats. De docent opent de app op het digitale bord en klikt rechtsboven in de app op het icoontje met het blaadje. Daardoor wordt de introductie/instructie geopend.
De docent bespreekt met de leerlingen de verschillende regels m.b.t. de geslachtsbepaling in het Duits. Ik zou hierbij aanraden om de regels die voor uw leerlingen van belang zijn uit te lichten, en de rest achterwege te laten (het zijn bijzonder veel regels). Relevant voor leerlingen in de onderbouw is het besef dat woorden die biologisch gezien mannelijk zijn (de vader, de stier, etc.), ook der krijgen. Hetzelfde geldt voor vrouwelijke en onzijdige woorden. Voor leerlingen in de bovenbouw kunt u de verschillende voor- en achtervoegsels toevoegen die bepalen of een woord mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is.
Omdat de leerlingen, zodra ze gaan oefenen met de stof, niet terug kunnen grijpen op de instructie, is het ook aan te raden om deze regels overzichtelijk op het bord te laten staan of als papieren variant aan te bieden.

De leerlingen gaan in de app naar het tabje 'spel' en klikken op 'Spel spelen'. Afhankelijk van het niveau van uw leerlingen kiest u voor 'beginner', 'gevorderd' of 'expert'. De leerlingen krijgen de volgende instructie: "Jullie krijgen 30 woorden te zien zonder lidwoord. Aan jullie de taak om het goede geslacht te bepalen. Maak daarbij gebruik van de regels die jullie net hebben gekregen. Als je 30 woorden geraden hebt, krijg je te zien welke je fout had. Deze doe je overnieuw, tot je ook deze goed hebt. Doe je een woord meer dan 3 keer fout, schrijf het woord dan op. Deze bespreken we achteraf."
Uw rol als docent tijdens het maken van de opdracht is passief. De leerlingen ontdekken zelf hoe het werkt en gaan daarmee aan de slag. Na afronding van de opdracht inventariseert u welke woorden niet goed geraden werden. Overigens: alle leerlingen krijgen een andere reeks woorden, dus zij kunnen niet van elkaar afkijken. Pas erop dat die ene slimme leerling niet alle antwoorden voorzegt!
De regels die nog niet beheerst worden, behoeven extra uitleg. Hiermee rondt u de les af. De leerlingen kunnen hierna in de klas of thuis verder oefenen met de app.

Leerdoel

De leerlingen kunnen aan het eind van de les de geslachten bepalen van de woorden die zich houden aan de regels, zoals genoemd in de app (na opening rechtsboven op het icoontje met de pagina klikken) en besproken door de docent.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Docent heeft kabeltje bij zich om beeld van tablet op het digitale bord te tonen
  • De leerlingen weten al dat er in het Duits mannelijke, vrouwelijke en onzijdige woorden voorkomen
  • De leerlingen hebben al eerder Duitse woorden moeten leren
  • Zorg voor een overzicht van de regels op een pagina; het zij digitaal, het zij op papier

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Laat de leerlingen oefenen met de app onder het tabje 'spel'
  4. Inventariseer na het oefenen welke regels niet beheerst worden
  5. Bespreek de regels die niet beheerst worden
  6. Laat de leerlingen opnieuw oefenen.

Tip voor thuis

Deze app is te allen tijde te gebruiken om thuis te oefenen met bepaling van de Duitse geslachten. De instructie is in de app terug te vinden (onder het icoontje met het blaadje).