
Wie ben ik?
De leerling krijgt van een klasgenoot een naam, een dier, een voorwerp. De bedoeling is dat deze leerling, door vragen te stellen, erachter komt wie/wat hij is. Dit idee kan gebruikt worden als energizer, maar is ook handig om bij Engels, Duits en Frans te gebruiken voor de woordenschat.
Opdracht
Leerling kiest 5 woorden uit de apps en geeft deze aan 5 verschillende klasgenoten. Net zolang tot iedereen minstens 3 verschillende woorden heeft. Leerlingen proberen, door vragen te stellen, erachter te komen wie/wat ze zijn. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de app, om er voor te zorgen dat de juiste vragen worden gesteld. De eerste leerling die zijn 3 woorden geraden heeft, heeft gewonnen.
Leerdoel
- Vragen stellen - Woordenschat uitbreiden
Stappenplan
- Geef een duidelijke, korte instructie.
- Brainstorm over wat voor vragen er gesteld kunnen worden.
- Laat leerlingen woorden voor elkaar opzoeken.
- Leerling A houdt woord voor zich op iPad, leerling B stelt een vraag. Is het antwoord negatief, loopt leerling A naar leerling C. Enz.
- Docent luistert, observeert.
- Leerling met 3 geraden woorden heeft gewonnen.
- Docent evalueert met klas: Welke woorden gebruikte je? Welke vragen stelde je?, etc.
Tip voor op school
Geef leerlingen het gevoel dat ze Engels durven/kunnen spreken.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.