Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Welke media zijn er?
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 3 - 5 / Maatschappijleer
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 3 - 6 / Maatschappijleer
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 3 - 6 / Maatschappijleer
Veel scholen zijn bezig met mediawijsheid. De competenties die leerlingen nodig hebben, worden beschreven door Mediawijzer.net: http://www.mediawijzer.net/competentiemodel Daarbij gaat het om begrip (hoe zit media in elkaar, hoe maken ze media en hoe is media gekleurd), gebruik (hoe werkt het?), communicatie (social media en informatie verwerken/interpreteren) en het hebben van een juiste strategie (reflectie op eigen mediagebruik). Dit lesidee is een onderdeel van het project ‘Mediawijzer met apps!’. In een doorlopende leerlijn zullen 30 lesideeën rondom apps verschijnen waarbij leerlingen werken aan deze vaardigheden.
Opdracht
De leerlingen maken een fotoboek met spraak met behulp van de app Fotobabble. Zij gaan in kaart brengen welke media er zijn en spreken per medium in welke technieken de mediaproducenten gebruiken om hun boodschap over te brengen. De foto's moeten direct laten zien om welk medium het gaat. Vervolgens spreken zij bij de foto's de technieken in om een boodschap over te brengen. Als er meerdere technieken zijn dan moet per techniek een foto worden gezocht of gemaakt. Zij moeten hiervoor zoveel mogelijk proberen er hun eigen draai aan te geven. Deze opdracht kan eventueel ook per groepje leerlingen gegeven worden.
Leerdoel
Dit lesidee
draagt bij aan de volgende mediawijzer-competenties:
B1. Inzicht
hebben in de medialisering van de samenleving
B2.
Begrijpen hoe media gemaakt worden
B3. Zien hoe
media de werkelijkheid kleuren
G1.
Apparaten, software en toepassingen gebruiken
C1.
Informatie vinden en verwerken
C2. Content
creëren
S2. Doelen
realiseren met media
Het sluit specifiek aan op het tussendoel B2 niveau 4: De leerling heeft gedetailleerde kennis van de formats en technieken die mediaproducenten gebruiken en de codes en conventies (omtrent vorm en inhoud) waar zij zich aan houden. Is in staat deze formats, technieken, codes en conventies kritisch te evalueren.
Bovenstaand tussendoel is waarschijnlijk haalbaar vanaf de bovenbouw HAVO-VWO.
Voorwaarden
- Een iPad per leerling of groepje leerlingen met de app Fotobabble (gratis)
- Kennis van het zoeken van informatie rondom een onderwerp
- Weten hoe je een plaatje van het internet op kunt slaan op je iPad (vinger iets langer op plaatje houden > bewaar)
- Weten welke media er zijn en welke technieken deze media gebruiken om hun boodschap over te brengen
- Kennis hebben van de bediening van de app
- Eventueel kunnen uploaden van het resultaat naar een besloten omgeving (ivm gebruikt beeldmateriaal)
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Help de leerlingen om overzicht te krijgen over de verschillende media, maak bijvoorbeeld klassikaal een mindmap over het onderwerp
- Begeleid de leerlingen in het opnemen van de filmpjes en stimuleer ze hun eigen creativiteit te gebruiken
- Zorg dat de filmpjes opgeslagen zijn en eventueel ge-upload worden naar een besloten omgeving
- Geef de leerlingen individueel feedback op het resultaat
- Organiseer een show-event (als de leerlingen dat goed vinden) om de filmpjes te laten zien
- Bespreek de activiteit, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?
Tip voor thuis
Laat de leerlingen zelf een sprekend fotoboek maken van een activiteit die met het gezin gedaan is. Of laat hen verslag doen van een televisieprogramma dat ze hebben gekeken.
Bekijk ook deze lesideeën van Marieke
Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.