Mariekemove jpg klein

Vorm een iPadband met je klas!

Lesidee van Marieke van Osch · Meerdere sectoren · Meer details
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
24 dec 2012

Met de app GarageBand kun je live spelen en sporen na elkaar opnemen. Je kiest uit een instrument en stelt deze helemaal naar wens in. In de app zitten de instrumenten piano, bas, strings, gitaar en drum ingebouwd. Je kunt de muziek zelf spelen als je het instrument kunt bespelen, maar je kunt ook kiezen uit ‘smart’ instrumenten die zelf binnen het akkoord combinaties van noten genereert. Geef de akkoorden van je muziekstuk in en de rest gaat vanzelf. Tot slot het nummer inzingen en klaar is je montage. Met wat muzikale creativiteit kan iedere leerling er wat moois van maken!

Opdracht

Laat de leerling individueel een muziekstuk componeren met behulp van de instrumenten in Garageband. Afhankelijk van het niveau kun je ze toestaan om de autoplay te gebruiken. Kies er eventueel voor dat zij dit doen op bestaande (rap)teksten of met bestaande partituren. Als je beschikt over een groot aantal iPads tegelijk, kan ervoor gekozen worden om een iPadband te vormen in de klas. Verdeel de instrumenten onder de (groepjes) leerlingen en spreek met elkaar de akkoorden af en in welke maat er gespeeld gaat worden. Met de hele groep tegelijk is het wel slim om de smart-instrumenten te kiezen. Partituren voor Garageband kunnen gevonden worden op de weblog van Koen Mariën (muziekdocent en Apple Distinguished Educator uit België). Omdat je geen muziek onder filmpjes mag monteren van bekende artiesten (tenzij je daarvoor aan BUMA STEMRA afdraagt), is het aan te raden om leerlingen onder video- en foto-producties hun eigen muziek te laten componeren)

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Bij samenspel: partituur
  • Bij individueel componeren: eisen aan het eindresultaat
  • Bij samenspel: één iPad met Garageband per 2/3 leerlingen
  • Bij individuele creatie: één iPad per leerling of een iPad die uitgewisseld kan worden
  • Draadloos internet voor het verspreiden en uitwisselen van de geproduceerde muziekstukken

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Laat de leerlingen eventueel achtergrondinformatie verzamelen over typen muziek en inspiratie opdoen
  4. Maak groepjes leerlingen (let op: zorg dat de groepen evenwichtig zijn ingedeeld, niet alleen vriendjes/vriendinnetjes) bij samenspel
  5. Begeleid de leerlingen in het maken van muziek met Garageband en geef feed-back op eventuele eisen aan het eindresultaat
  6. Zorg dat de muziekstukken opgeslagen zijn (onder naam van leerling(en)) en eventueel ge-upload worden – bijvoorbeeld via soundcloud
  7. Organiseer desgewenst een muziekavond waarbij leerlingen kunnen stemmen op hun favoriete stuk
  8. Bespreek de activiteit, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?

Tip voor thuis

Laat uw kind thuis muziek maken met Garageband. Componeer eventueel met het opnemen van instrumenten die thuis aanwezig zijn of met de muziekstukken van de muziekles waar de leerling naartoe gaat. Met de microfoon van de iPad kan muziek goed opgenomen worden.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Gerben Lodder En op www.gerbenlodder.nl/spieringshoek/downloads/GarageBand.pdf is een eenvoudige handleiding te downloaden zodat kinderen zelf snel aan de slag kunnen met Garageband!

bijna 5 jaar geleden

Marleen Jonkers Geweldig zeg, bedankt!

meer dan 4 jaar geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...