Mariekemove jpg klein

Reclame voor maatschappelijk probleem

Lesidee van Marieke van Osch · Voortgezet onderwijs · Meer details
Doelgroep
Groep
Type
Creatie, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
14 mei 2013

Veel scholen zijn bezig met mediawijsheid. De competenties die leerlingen nodig hebben, worden beschreven door Mediawijzer.net: http://www.mediawijzer.net/competentiemodel  Daarbij gaat het om begrip (hoe zit media in elkaar, hoe maken ze media en hoe is media gekleurd), gebruik (hoe werkt het?), communicatie (social media en informatie verwerken/interpreteren) en het hebben van een juiste strategie (reflectie op eigen mediagebruik). Dit lesidee is een onderdeel van het project ‘Mediawijzer met apps!’. In een doorlopende leerlijn zullen 30 lesideeën rondom apps verschijnen waarbij leerlingen werken aan deze vaardigheden.

Opdracht

Reclames worden meestal gezien als slecht. Maar is reclame maken om een maatschappelijk probleem aan te pakken ook slecht? In deze les leren leerlingen dat reclametechnieken ook toegepast kunnen worden om een bepaalde boodschap krachtig over te brengen. De campagne Kony 2021 is hier een goed voorbeeld van: https://www.facebook.com/KONY20121

Er worden in de filmpjes door Invisible Children enorm veel filmtechnieken gebruikt om de boodschap over te brengen. In dit filmpje legt een filmmaker uit waarom de campagne zo goed heeft gewerkt: http://nos.nl/video/350481-het-geheim-van-kony-2012.html

In dit lesidee gaan de leerlingen zich verdiepen in filmtechnieken die gebruikt kunnen worden om een maatschappelijk probleem aan de orde te stellen. Kennen zij nog andere voorbeelden waarin een maatschappelijk probleem in de media werd opgepakt? Maken zij in deze opdracht de volgende succesvolle campagne?

Leerdoel

Dit lesidee draagt bij aan de volgende mediawijzer-competenties: 
B1. Inzicht hebben in de medialisering van de samenleving 
B2. Begrijpen hoe media gemaakt worden 
B3. Zien hoe media de werkelijkheid kleuren 
G1. Apparaten, software en toepassingen gebruiken 
G2. Oriënteren binnen media-omgevingen
C1. Informatie vinden en verwerken 
C2. Content creëren 
C3. Participeren in sociale netwerken
S1. Reflecteren op het eigen mediagebruik
S2. Doelen realiseren met media

Het sluit specifiek aan op het tussendoel B2 niveau 4: De leerling kan kritisch analyseren hoe conventies en gebruiken binnen de mediabranche van invloed zijn op de maatschappelijke beeldvorming en de normen en waarden binnen een cultuur.   
Bovenstaand tussendoel is haalbaar vanaf de bovenbouw HAVO/VWO.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Informatie over filmtechnieken die beïnvloedend kunnen werken
  • Internet om de resultaten te uploaden
  • Social media om de resultaten te verspreiden
  • App om een script te maken, bijvoorbeeld Popplet

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Geef de leerlingen instructie, gebruik bijvoorbeeld KONY als voorbeeld
  4. Analyseer hoe deze campagne in elkaar zat/zit
  5. Maak groepen leerlingen en geef hen een toegespitste opdracht voor deze groep
  6. Begeleid de leerlingen in het uitwerken van een idee en het maken van een script
  7. Begeleid de leerlingen in het filmen en monteren
  8. Begeleid de leerlingen in het inzetten van social media om hun campagne te voeren
  9. Meet welke campagne het meest succesvol is, bespreek hoe je dit meet
  10. Bespreek wat de leerlingen geleerd hebben van dit project

Tip voor thuis

Het is ook mogelijk om campagne te voeren via social media voor iets dat in de familie belangrijk is. Een film heeft dan meer impact dan andere media.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...