Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Reclame maken
- Primair onderwijs / Groep: 5 - 8 / Wereldoriëntatie
- Voortgezet onderwijs / VMBO kader/basis / Klas: 1 - 2 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 1 - 2 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 1 - 2 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 1 - 2 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 1 - 2 / Mens en Maatschappij
Veel scholen zijn bezig met mediawijsheid. De competenties die leerlingen nodig hebben, worden beschreven door Mediawijzer.net: http://www.mediawijzer.net/competentiemodel
Daarbij gaat het om begrip (hoe zit media in elkaar, hoe maken ze media en hoe is media gekleurd), gebruik (hoe werkt het?), communicatie (social media en informatie verwerken/interpreteren) en het hebben van een juiste strategie (reflectie op eigen mediagebruik). Dit lesidee is een onderdeel van het project ‘Mediawijzer met apps!’. In een doorlopende leerlijn zullen 30 lesideeën rondom apps verschijnen waarbij leerlingen werken aan deze vaardigheden.
Opdracht
Vanaf een jaar of 6 leren leerlingen reclame herkennen als commercieel. Maar zelf reclame maken is natuurlijk een ander verhaal. Kunnen zij strategieën zelf toepassen? Met de app Puppet Pals (HD of deze nieuwe versie 2) kunnen leerlingen zelf eenvoudig een animatiefilmpje maken. Dus ook hun eigen reclamefilmpje.
Bespreek met leerlingen de manieren om reclame te maken. Verdeel hen in groepen en laat hen een eigen reclame maken. In de lagere groepen moeten leerlingen hierin begeleiding krijgen, maar in de bovenbouwgroepen kunnen ze ook een rolpatroon of ideologie toepassen. Het reclamefilmpje moet niet te overdreven zijn, maar de boodschap moet wel herkenbaar zijn voor de overige leerlingen.
Leerdoel
Dit lesidee draagt bij aan de volgende mediawijzer-competenties:
B1. Inzicht hebben in de medialisering van de samenleving
B2. Begrijpen hoe media gemaakt worden
B3. Zien hoe media de werkelijkheid kleuren
G1. Apparaten, software en toepassingen gebruiken
C1. Informatie vinden en verwerken
C2. Content creëren
S1. Reflecteren op het eigen mediagebruik
S2. Doelen realiseren met media
Het sluit specifiek aan op het tussendoelen:
B3 niveau 1:
Herkent
wanneer een mediaboodschap gekleurd is door politieke, ideologische of
levensbeschouwelijke overtuigingen.
Bovenstaand tussendoel is haalbaar vanaf groep 5/6 van de basisschool.
B3 niveau 2:
Herkent
wanneer mediaboodschappen vooroordelen, rolpatronen en ideologieën bevestigen
en versterken.
Bovenstaand tussendoel is haalbaar vanaf groep 7/8 van de basisschool en ook goed toe te passen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Eventueel internetverbinding om de resultaten te uploaden naar YouTube (kan ook besloten)
- Kennis om een scenario te maken
- Foto's om te gebruiken in de animatiefilmpjes
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Laat eventueel een aantal reclamefilmpjes als voorbeeld zien of maak zelf iets met de app
- Begeleid leerlingen in het maken van een script, gebruik hiervoor bijvoorbeeld de app Popplet
- Begeleid de leerlingen in het maken van de animatie-reclames
- Organiseer een moment om de filmpjes te bekijken, herkennen de leerlingen de boodschap en eventuele rolpatronen?
- Geef de leerlingen ook individueel feedback op hun werk
- Hebben de leerlingen geleerd anders te kijken naar reclame?
Tip voor thuis
Met deze app kunnen ook thuis reclamefilmpjes gemaakt worden. Leuk om in de familie aan elkaar te laten zien. Maak ze zo hilarisch mogelijk!
Bekijk ook deze lesideeën van Marieke
Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.