Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Onderbouw je mening
- Voortgezet onderwijs / VMBO kader/basis / Klas: 3 - 4 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 3 - 4 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 3 - 5 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 3 - 5 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 3 - 6 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 3 - 6 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 3 - 6 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 3 - 6 / Mens en Maatschappij
In een tweet of Facebook-bericht kun je vaak maar weinig informatie kwijt. Je mening onderbouwen is daarin nauwelijks mogelijk. Veel mensen wijken voor het onderbouwen van hun mening uit naar een blog. In dit lesidee staat het schrijven van een blog om je mening te onderbouwen centraal.
Veel scholen zijn bezig met mediawijsheid. De competenties die leerlingen nodig hebben, worden beschreven door Mediawijzer.net: http://www.mediawijzer.net/competentiemodel Daarbij gaat het om begrip (hoe zit media in elkaar, hoe maken ze media en hoe is media gekleurd), gebruik (hoe werkt het?), communicatie (social media en informatie verwerken/interpreteren) en het hebben van een juiste strategie (reflectie op eigen mediagebruik). Dit lesidee is een onderdeel van het project ‘Mediawijzer met apps!’. In een doorlopende leerlijn zullen 30 lesideeën rondom apps verschijnen waarbij leerlingen werken aan deze vaardigheden.
Opdracht
De leerlingen schrijven een blog waarin ze hun mening onderbouwen. Met links met meer informatie, met quotes van (ervarings)deskundigen of met onderzoeksgegevens. Er kan voor gekozen worden gezamenlijk over hetzelfde thema te schrijven of de leerlingen zelf het thema te laten kiezen.
Het meest belangrijk is dat zij leren hoe zij informatie vinden op het internet die betrouwbaar is, hoe zij bepalen waarom deze informatie betrouwbaar is en hoe zij hun mening formuleren en de mening van anderen quoten.
Als zij de blog geschreven hebben dan is het de bedoeling dat zij deze blog delen met anderen via social media. Zorgen dat anderen hun mening lezen en daarop weer hun reactie geven.
Voor de leerlingen die al veel vaardigheden op dit vlak bezitten, kan gekozen worden om hen ook een video/mini-documentaire te laten maken over het onderwerp. Met een mini-documentaire krijgt een blog vaak meer aandacht en meer reacties.
Leerdoel
Dit lesidee draagt bij aan alle mediawijzer-competenties:
B1. Bewust zijn van de medialisering van de samenleving
B2. Begrijpen hoe media gemaakt worden
B3. Zien hoe media de werkelijkheid kleuren
G1. Apparaten, software en toepassingen gebruiken
G2. Oriënteren binnen media-omgevingen
C1. Informatie vinden en verwerken
C2. Content creëren
C3. Participeren in sociale netwerken
S1. Reflecteren op het eigen mediagebruik
S2. Doelen realiseren met media
Het sluit specifiek aan op het tussendoel C2 niveau 4: de leerling deelt
belangwekkende informatie op diverse platformen (zoals Slideshare). Draagt
bij aan co-creatie initiatieven als forums en kennisbanken (als Wikipedia).
Kan een eigen website inrichten. Creëert en deelt hoogwaardig audiovisueel
materiaal. Kiest een geschikt medium bij het verzenden van mediaboodschappen
en giet deze in optimale vorm.
Dit lesidee kan met veel begeleiding uitgevoerd worden in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Doel is dat de leerlingen het inzicht hebben in de bovenbouw om dit in allerlei vakken structureel in te zetten.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Internetverbinding
- Informatievaardigheden voor het zoeken en beoordelen van informatie
- Connecties via social media om de blog te verspreiden
- Per persoon een mailadres om de blog aan te maken
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Bepaal welke leerlingen ook een mini-documentaire maken ter onderbouwing van hun blog
- Bespreek wat de thema's zijn waarover de leerlingen gaan schrijven
- Begeleid de leerlingen in het verzamelen en beoordelen van informatie, stel kritische vragen
- Begeleid de leerlingen in het onderbouwen van hun mening
- Begeleid de leerlingen die een mini-docu maken in het proces: script, opnemen, montereren, verspreiden
- Bespreek klassikaal de resultaten en laat leerlingen ook online op elkaar reageren
- Bespreek wat er geleerd is, waarom zijn informatievaardigheden belangrijk?
Tip voor op school
Met de app kan rondom allerlei onderwerpen informatie gedeeld worden. Als de leerlingen eenmaal een blog hebben, kunnen ze dit bijvoorbeeld ook als een portfolio gebruiken om hun schoolwerk te presenteren.
Bekijk ook deze lesideeën van Marieke
Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.