Mariekemove jpg klein

Mediawijzer met apps en het Diploma Veilig Internet

Lesidee van Marieke van Osch · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
02 nov 2016

Op veel scholen is men bezig met 21e eeuwse vaardigheden. Welke vaardigheden dit zijn, staan in het volgende model beschreven: http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden Met een reeks lesideeën zal Eduapp dit leerplankader van het SLO ondersteunen met praktisch toepasbare lesideeën. In deze lijst zal alle kennis gebundeld worden: https://eduapp.nl/profielen/marieke/lijsten/21e-eeuwse-vaardigheden

Opdracht

Ook interessant: 
Eduapp heeft in het verleden een hele reeks aan lesideeën gemaakt om leerlingen met mediawijsheid te laten kennismaken met behulp van apps: 

http://blog.eduapp.nl/mediawijzer-met-apps/

Deze kunnen prima als aanvulling op de game van Diploma Veilig internet gebruikt worden. 

Het Diploma Veilig Internet werkt in de vorm van een game. De leerlingen maken een profiel aan en kunnen de game vrij zelfstandig doorlopen. De leerkracht hoeft hen dus niet specifiek een opdracht mee te geven. 

Wel raden wij aan het geleerde regelmatig in de klas te bespreken of toe te passen, bijvoorbeeld aan de hand van een aantal lesideeën uit de reeks Mediawijzer met apps van Eduapp. 

Medialisering van de samenleving
Verdieping van dit onderdeel kan gedaan worden aan de hand het lesidee waarbij leerlingen in een mindmap uiteenzetten hoe media een rol speelt in de samenleving. In dit lesidee staat dit nader uitgewerkt, maar dan gespecificeerd op reclame: https://eduapp.nl/profielen/marieke/lesideeen/herken-de-reclame

Media en beeldvorming
Een stap verder in reclame is beseffen hoe het je kan beïnvloeden. Dit kun je goed doen door zelf ook een reclame te maken. Dit staat in dit lesidee uitgewerkt: https://eduapp.nl/profielen/marieke/lesideeen/reclame-maken

Media, ICT-(basis)vaardigheden en informatievaardigheden
Voor dit onderdeel kunnen eigenlijk alle lesideeën van Mediawijzer met apps ingezet worden. Maar een hele sprekende voor leerlingen is het beoordelen van informatie op waarheid en dit beseffen door zelf ook eens onjuiste informatie te publiceren in de vorm van een bewerkte foto. Lesidee: https://eduapp.nl/profielen/marieke/lesideeen/je-avatar-maar-dan-anders Uiteraard kunnen ze er ook voor kiezen om een Instagram of Snapchat account aan te maken, of helemaal geen profiel aan te maken maar alleen de foto's te delen met elkaar en te laten zien hoe je met een app de werkelijkheid er anders uit kunt laten zien. In dit lesidee is een app genoemd, maar er zijn heel veel fotobewerkingsapps waarmee dit mogelijk is. Er kan ook voor gekozen worden om leerlingen zelf een app te laten kiezen. 

Creëren en publiceren van media
Hierbij is het belangrijk dat leerlingen weten welke toepassing voor welk doel het beste bruikbaar is. Pinterest gebruik je om een verzameling te maken, Instagram voor foto's, Twitter voor korte berichten, Facebook voor langere berichten en een select gezelschap, etc. Daarnaast hangt het ook erg van de volgers af of je je doelgroep wel bereikt. Want naast sociale platformen is er natuurlijk nog veel meer media, zoals de oldfashioned TV en radio. Een lesidee dat goed bij dit onderdeel past is deze: https://eduapp.nl/profielen/marieke/lesideeen/reclame-voor-maatschappelijk-probleem waarbij leerlingen een eigen film maken en daarbij de boodschap goed over moeten brengen. 

Media, identiteit en participatie
Er is inmiddels heel veel social media en leerlingen weten, zeker in de bovenbouw, feilloos het populaire medium te vinden. Zijn ze zich ook bewust van hun netwerk en de participatie daarin? In dit lesidee gaan ze uitwerken hoe hun netwerk is opgebouwd: https://eduapp.nl/profielen/marieke/lesideeen/je-netwerk

Leerdoel

De term ‘mediawijsheid’ werd in 2005 geïntroduceerd in het advies van de Raad voor Cultuur Mediawijsheid: de ontwikkeling van nieuw burgerschap. In het advies benadrukt de Raad hoe groot de impact van media op ons bestaan is: “Weinig blijft onberoerd door het effect van media; media worden steeds meer context, inhoud en bemiddelaars van informatie, kennis en ervaring.” […] Van elementen in een omgeving zijn media de omgeving zelf geworden.” In deze gemedialiseerde samenleving hebben burgers nieuwe competenties nodig om optimaal te kunnen functioneren, produceren en participeren. De Raad vat deze competenties samen in het begrip mediawijsheid, dat gedefinieerd wordt als “het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld”. Dat leerlingen in deze wereld dus vaardigheden nodig hebben om met media om te gaan - mediawijs moeten zijn - is logisch. Welke vaardigheden allemaal onder mediawijsheid vallen, is beschreven in dit competentiemodel: https://www.mediawijzer.net/van-mediawijzer-net/competentiemodel/ Het Diploma Veilig Internet gaat voor het basisonderwijs in op deze competenties. Met behulp van een online game gaan de leerlingen spelenderwijs aan de slag en komen ze allerlei uitdagingen tegen. De game zelf is geschikt vanaf groep 5. Wil je als school eerder beginnen met mediawijsheid-competenties dan is de reeks lesideeën van Eduapp al vanaf groep 1 inzetbaar.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...