Mariekemove jpg klein

Mail je eigen media-stripverhaal

Lesidee van Marieke van Osch · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
06 aug 2013

Media is overal, het bewust gebruiken van media is best moeilijk. In een stripverhaal spelen de leerlingen vandaag de hoofdrol, zij vertellen hoe zij media bewust gebruiken.

Veel scholen zijn bezig met mediawijsheid. De competenties die leerlingen nodig hebben, worden beschreven door Mediawijzer.net: http://www.mediawijzer.net/competentiemodel  Daarbij gaat het om begrip (hoe zit media in elkaar, hoe maken ze media en hoe is media gekleurd), gebruik (hoe werkt het?), communicatie (social media en informatie verwerken/interpreteren) en het hebben van een juiste strategie (reflectie op eigen mediagebruik). Dit lesidee is een onderdeel van het project ‘Mediawijzer met apps!’. In een doorlopende leerlijn zullen 30 lesideeën rondom apps verschijnen waarbij leerlingen werken aan deze vaardigheden.

Opdracht

Media is iets waar steeds meer leerlingen al op jonge leeftijd mee te maken krijgen. Zij maken in dit lesidee een stripverhaal over zichzelf waarbij zij media op een bewuste manier gebruiken. 

Hoe beter het begrip van leerlingen is op het gebied van media, hoe moeilijker de opdracht gemaakt kan worden. Ook kan in de klas een bepaald voorbeeld (bijvoorbeeld pesten via media) genomen worden en maakt iedereen vanuit het eigen perspectief een verhaal met een positief einde over het onderwerp. 

Als het stripverhaal klaar is dan kan er een boek van gemaakt worden (papier of een digitaal boek). Ook kan het stripverhaal naar de ouders gemaild worden om hen te laten weten dat hun kind bewust met media omgaat.

Leerdoel

Dit lesidee draagt bij aan de volgende mediawijzer-competenties: 
B1. Inzicht hebben in de medialisering van de samenleving 
G1. Apparaten, software en toepassingen gebruiken 
C2. Content creëren 
S2. Doelen realiseren met media

Het sluit specifiek aan op het tussendoel G1 niveau 2:  De leerling gebruikt e-mail, internet, mobiele telefoon en sms frequent. Heeft een profiel op één   of meerdere sociale netwerken. Speelt verschillende games. Uploadt af en toe eigen content. Wacht, bij het uitproberen van meer innovatieve mediatechnologieën, af op wat anderen in de eigen omgeving doen.    
Bovenstaand tussendoel is haalbaar vanaf groep 5/6 van de basisschool. In groep 7/8 kan de leerling het werk ook zelf uploaden op social media en hierover communiceren met anderen. 

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Internetverbinding
  • Een tablet met een fotocamera om foto's voor het stripverhaal te maken

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Eventueel een kringgesprek om de onderwerpen te bespreken met elkaar
  4. Laat de leerlingen hun stripverhaal uitdenken en eventueel uittekenen in schetsen
  5. Laat de leerlingen de foto's voor hun verhaal maken en bewerken
  6. Begeleid de leerlingen in het maken van het stripverhaal
  7. Begeleid de leerlingen in het versturen van hun stripverhaal, liefst met onderbouwing
  8. Maak eventueel een (digitaal) boek van het totaalresultaat

Tip voor thuis

Met een stripverhaal-app kun je nog meer onderwerpen op een luchtige manier benaderen. Dus ook voor onderwerpen in en om het huis kunnen er mooie resultaten gemaakt worden.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...