Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Maak een nieuwsuitzending
- Primair onderwijs / Groep: 7 - 8 / Wereldoriëntatie
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 1 - 6 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 1 - 6 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 1 - 6 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 1 - 6 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 1 - 6 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 1 - 5 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 1 - 5 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 1 - 5 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 1 - 4 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 1 - 4 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VMBO kader/basis / Klas: 1 - 4 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VMBO kader/basis / Klas: 1 - 4 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 1 - 6 / Mens en Maatschappij
Het nieuws is een belangrijk medium, in welke vorm dan ook. Maar zelf een eigen nieuwsuitzending maken is natuurlijk nog veel leuker!
Veel scholen zijn bezig met mediawijsheid. De competenties die leerlingen nodig hebben, worden beschreven door Mediawijzer.net: http://www.mediawijzer.net/competentiemodel Daarbij gaat het om begrip (hoe zit media in elkaar, hoe maken ze media en hoe is media gekleurd), gebruik (hoe werkt het?), communicatie (social media en informatie verwerken/interpreteren) en het hebben van een juiste strategie (reflectie op eigen mediagebruik). Dit lesidee is een onderdeel van het project ‘Mediawijzer met apps!’. In een doorlopende leerlijn zullen 30 lesideeën rondom apps verschijnen waarbij leerlingen werken aan deze vaardigheden.
Opdracht
Het nieuws is een medium waarmee iedereen bijna elke dag in aanraking komt. Vanaf jonge leeftijd kijken kinderen al naar het Jeugdjournaal. Maar kunnen zij ook zelf een nieuwsuitzending maken? Dit kan natuurlijk in de vorm van een film, maar een minder bewerkelijke manier is het maken van een radio-uitzending.
De leerlingen maken een radio-uitzending voor hun eigen leeftijdsgenoten over een actueel onderwerp. In de nieuwsuitzending komen niet alleen achtergronden aan bod, maar ook de mening van leeftijdsgenoten en eventueel oplossingen die zij kunnen bedenken.
Als de nieuwsuitzending klaar is dan uploaden de leerlingen dit zelf en maken zij hier melding van op social media.
Leerdoel
Dit lesidee draagt bij aan de volgende mediawijzer-competenties:
B1. Inzicht hebben in de medialisering van de samenleving
B2. Begrijpen hoe media gemaakt worden
B3. Zien hoe media de werkelijkheid kleuren
G1. Apparaten, software en toepassingen gebruiken
G2. Oriënteren binnen media-omgevingen
C1. Informatie vinden en verwerken
C2. Content creëren
S2. Doelen realiseren met media
Het sluit specifiek aan op het tussendoel G2 niveau 3 en 4: De leerling is een
actief gebruiker van diverse nieuwe media. Speelt diverse games. Communiceert
via diverse applicaties met vrienden en collega's. Uploadt eigen adiovisueel
materiaal. Is actief binnen diverse sociale netwerken. Doet dit alles ook
mobiel, via smartphone of tablet. Opereert makkelijk crossmediaal. Heeft een
voortrekkersrol binnen de eigen omgeving.
Volgt
technologische ontwikkelingen op de voet en probeert de nieuwste
technologieeën uit. Onderscheidt daarbij zinvolle toepassingen van
commerciële hypes. Maakt zich nieuwe toepassingen eigen, tweakt deze naar
behoefte, en integreert ze binnen een persoonlijk mediasysteem. Creëert met
deze toepassingen hoogwaardige content en zet deze in om te communiceren en
doelen te realiseren.
Bovenstaand tussendoel is haalbaar vanaf groep 7/8 van de basisschool. In de onderbouw van het VO kan de leerling zelf zorgen voor crossmediale verspreiding en eventueel onderzoek doen naar de verspreidingsgraad.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Internetverbinding
- Onderwerp om een radio-uitzending van te maken
- Voorbeelden van radio-uitzendingen met achtergrondinformatie en opinie
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Maak groepjes, verdeel de rollen onderling
- Laat de leerlingen een script maken, dit kan eventueel met een app om een mindmap te maken
- Laat de leerlingen de voice-over uitschrijven en oefenen
- Begeleid de leerlingen in het maken van de opname en het monteren ervan
- Begeleid de leerlingen in het uploaden van de opname
- Begeleid de leerlingen in het verspreiden van hun eigen uitzending
Tip voor thuis
Het is ook leuk om thuis een radio-uitzending te maken met alle familieleden. Bijvoorbeeld waarin iedereen verslag doet van zijn dagelijkse activiteiten.
Bekijk ook deze lesideeën van Marieke
Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.