Mariekemove jpg klein

Krik je taalvaardigheden op

Lesidee van Marieke van Osch · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
20 jan 2013

Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en een voltooid deelwoorden, maar ook het leren van synoniemen of het leren herkennen van bezittelijke voornaamwoorden, tegenstellingen of het meervoud of verkleinwoord van een woord. Zelfs samengestelde zinnen zitten in de app. Al met al veel verschillende onderdelen om je taalniveau op orde te krijgen.

Opdracht

In de app kun je verschillende leerlingen met hun eigen naam aanmaken. Dus ook al heb je niet voor iedere leerling een iPad in de klas, dan kunnen de leerlingen toch onder hun eigen naam werken met deze app. De resultaten van de oefeningen (mits afgemaakt) worden opgeslagen in de resultaten per leerling. Laat de leerlingen tijdens het zelfstandig werken alle oefeningen maken en proberen een zo breed mogelijk scala aan resultaten te verzamelen. Mochten ze tijdens het werken veel fouten maken bij een oefening (en dus waarschijnlijk niet goed weten hoe het moet) laat andere leerlingen dan een uitleg voor ze maken. Van uitleggen aan een ander leer je het meest.

Leerdoel

PO - kerndoel 11 – De leerlingen leren een aantal taalkundige principes en regels. Zij kunnen in een zin het onderwerp, het werkwoordelijk gezegde en delen van dat gezegde onderscheiden. De leerlingen kennen: - regels voor het spellen van werkwoorden; - regels voor het spellen van andere woorden dan werkwoorden; - regels voor het gebruik van leestekens. En dan vooral de onderdelen voor groep 5/6: - analogieregel (hij zoekt, hij vindt) - regels van de werkwoordspelling (hij verwachtte, de verwachte brief) - zelfstandig onderkennen en corrigeren van spelling- en interpunctiefouten Uiteraard kunnen de leerlingen in het VO met taalmoeilijkheden er ook flink mee oefenen.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Een aantal iPads per groep met de betaalde app brutaal (€5,49)
  • Circuitmodel om te regelen dat alle kinderen aan de beurt komen
  • Eventueel inzicht in welke leerlingen de vaardigheden beheersen en andere kinderen uitleg kunnen geven

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Laat de leerlingen in een circuitmodel oefenen met de app en geef hen voldoende tijd.
  4. Laat leerlingen uitleg maken voor elkaar bij een moeilijk onderdeel.
  5. Bespreek de oefeningen, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?

Tip voor thuis

Mocht uw kind moeite hebben met taal dan is dit een ideale app om ze mee te laten oefenen. Bekijk wel regelmatig de statistieken van uw kind (klik op de naam en dan op het statistiekenknopje rechts boven) en neem eventuele moeilijke oefeningen door. Laat uw leerling vooral boven zijn/haar eigen niveau oefenen en niet er onder!

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Johan Siegers Bedankt, Marieke :) wat wel lastig is, is dat bij gebruik van meerdere ipads, een leerling op de een verder is dan op de andere, heb je een tip? (Dit geldt overigens ook voor andere apps met meer accounts)

bijna 4 jaar geleden

Nicolette de Gooijer Mijn tip zou zijn dat kinderen altijd op dezelfde Ipad werken.

meer dan 3 jaar geleden

Joost Van der Molen Bedank

4 jaar geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...

Breuken is iets dat veel leerlingen lastig vinden. Ook al hebben ze het inzicht, snel rekenen met breuken blijft moeilijk. De app Motion Math is een app waar de inhoud al in zit...