Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Je eigen perspectief op media
- Voortgezet onderwijs / VMBO kader/basis / Klas: 3 - 4 / Maatschappijleer
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 3 - 4 / Maatschappijleer
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 3 - 5 / Maatschappijleer
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 3 - 6 / Maatschappijleer
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 3 - 6 / Maatschappijleer
Veel scholen zijn bezig met mediawijsheid. De competenties die leerlingen nodig hebben, worden beschreven door Mediawijzer.net: http://www.mediawijzer.net/competentiemodel Daarbij gaat het om begrip (hoe zit media in elkaar, hoe maken ze media en hoe is media gekleurd), gebruik (hoe werkt het?), communicatie (social media en informatie verwerken/interpreteren) en het hebben van een juiste strategie (reflectie op eigen mediagebruik). Dit lesidee is een onderdeel van het project ‘Mediawijzer met apps!’. In een doorlopende leerlijn zullen 30 lesideeën rondom apps verschijnen waarbij leerlingen werken aan deze vaardigheden.
Opdracht
Er zijn niet veel leerlingen die vanuit zichzelf een krant lezen. Toch zullen zij merken dat als ze dat wel doen dat er in een krant altijd andere informatie (achtergrondinformatie) te vinden is t.o.v. andere media.
Laat hen een nieuwsbericht bekijken in verschillende media en deze nieuwsberichten en de beschikbare informatie vergelijken. Wat zijn de perspectieven van waaruit het nieuws bekeken is? Bekijken zij het nieuws anders nu zij het bericht in verschillende media gelezen hebben? Kunnen zij een verschil ontdekken tussen gratis media en betaalde kranten?
Eventueel kan ook een vergelijk gemaakt worden met de weergave van het nieuws op social media (Twitter en Facebook).
Opmerking: voor Android zijn ook een aantal kranten-apps beschikbaar: Online kranten Nederland en Nederland Kranten
Leerdoel
Dit lesidee draagt bij aan de volgende mediawijzer-competenties:
B1. Inzicht hebben in de medialisering van de samenleving
B2. Begrijpen hoe media gemaakt worden
B3. Zien hoe media de werkelijkheid kleuren
G1. Apparaten, software en toepassingen gebruiken
G2. Oriënteren binnen media-omgevingen
C1. Informatie vinden en verwerken
C2. Content creëren
S1. Reflecteren op het eigen mediagebruik
Het sluit specifiek aan op het tussendoel B1 niveau 4: De leerling kan de uiteenlopende effecten van de medicalisering op onze bestaanswijze analyseren en vanuit meerdere perspectieven belichten. Verdiept zich daartoe in de nieuwste inzichten en actuele discussies.
Bovenstaand tussendoel is waarschijnlijk haalbaar vanaf de bovenbouw voorgezet onderwijs.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Internetverbinding om online kranten te downloaden
- Aantekeningen-app om aantekeningen te maken over de nieuwsberichten en bronnen te verzamelen (bijvoorbeeld Evernote)
- Kennis over perspectieven in verschillende media en dit kunnen interpreteren
- Eventueel een aantal actuele papieren kranten om te kunnen vergelijken
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Laat de leerlingen een nieuwsbericht uitpluizen en verslag doen
- Begeleid de leerlingen bij het doen van verslag
- Stel kritische vragen (zie opdracht) tijdens de begeleiding
- Bespreek de uitkomsten, wat is er ontdekt?
- Gaan de leerlingen nu anders om met media na dit lesidee?
Tip voor thuis
Leest uw kind thuis wel eens de krant? Hoe weten zij wat er nu actueel is? Vergelijk de manier waarop uw kinderen met media omgaan eens met uw eigen manier. Wat zijn de voordelen en nadelen van beide manieren?
Bekijk ook deze lesideeën van Marieke
Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.