Mariekemove jpg klein

Je avatar...maar dan anders!

Lesidee van Marieke van Osch · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
30 aug 2013

De media geeft niet altijd een realistisch beeld weer van de werkelijkheid. Modellen zien er in het echt vaak ook anders uit. Aan de ene kant is het de make-up, aan de andere kan ook nog het photoshoppen achteraf. Dit filmpje geeft dat mooi weer: http://youtu.be/hibyAJOSW8U

Veel scholen zijn bezig met mediawijsheid. De competenties die leerlingen nodig hebben, worden beschreven door Mediawijzer.net: http://www.mediawijzer.net/competentiemodel  Daarbij gaat het om begrip (hoe zit media in elkaar, hoe maken ze media en hoe is media gekleurd), gebruik (hoe werkt het?), communicatie (social media en informatie verwerken/interpreteren) en het hebben van een juiste strategie (reflectie op eigen mediagebruik). Dit lesidee is een onderdeel van het project ‘Mediawijzer met apps!’. In een doorlopende leerlijn zullen 30 lesideeën rondom apps verschijnen waarbij leerlingen werken aan deze vaardigheden. 

Opdracht

Leerlingen gaan een twitterprofiel aanmaken en vervolgens een realistische foto van zichzelf als profielfoto uploaden. Zij moeten zich bewust zijn dat de hele wereld deze foto kan zien. 

Vervolgens vermaken zij deze profielfoto met de Plastic-Surgery-app tot hun ideaal. Ze tweeten deze foto en vragen om reacties van mensen uit hun omgeving. 

Zij moeten mediawijs reageren op reacties, dus de buitenwereld duidelijk maken dat zij zich bewust zijn van de gemanipuleerde foto en zij dit hebben gedaan om de buitenwereld ook bewust te maken van manipulatie in de media. 

Leerdoel

Dit lesidee draagt bij aan de volgende mediawijzer-competenties: 
B1. Bewust zijn van de medialisering van de samenleving
B3. Zien hoe media de werkelijkheid kleuren
G1. Apparaten, software en toepassingen gebruiken 
G2. Oriënteren binnen media-omgevingen
C2. Content creëren 
C3. Participeren in sociale netwerken
S1. Reflecteren op het eigen mediagebruik
S2. Doelen realiseren met media

Het sluit specifiek aan op het tussendoel C2 niveau 2:  De leerling verstuurt tweets. Plaatst eigen content op één of meerdere sociale netwerksites. Uploadt foto's en video's.     
Bovenstaand tussendoel is haalbaar vanaf groep 7/8 van de basisschool. Het is mogelijk om het lesidee ook met jongere kinderen uit te voeren, maar dan bijvoorbeeld met een klassetwitter. 

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Internetverbinding
  • Een mailadres voor iedere leerling
  • Toestemming van minderjarige leerlingen van ouders dat zij op Twitter mogen
  • Eventueel een handleiding voor ouders hoe zij de tweets van hun kind kunnen bekijken
  • Mensen uit de omgeving van de leerlingen die op Twitter actief zijn of een groep mensen betrouwbare mensen op Twitter die op de leerlingen kunnen reageren
  • Zelf een Twitteraccount als leraar hebben om afgesloten tweets te kunnen bekijken

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Begeleid de leerlingen in het maken van profielfoto's
  4. Begeleid de leerlingen in het manipuleren van hun foto
  5. Begeleid de leerlingen in het maken van het Twitteraccount
  6. Bespreek de gevaren van Twitter, help de leerlingen desgewenst hun account af te schermen (aanbevolen)
  7. Laat de leerlingen elkaar volgen en jou toegang geven als zij gekozen hebben voor een afgesloten account
  8. Begeleid de leerlingen in het tweeten
  9. Bespreek met de leerlingen hoe zij het beste kunnen reageren, wat is mediawijs reageren?

Tip voor thuis

Dit lesidee is ook thuis uit te voeren om kinderen bewust om te laten gaan met Twitter of bijvoorbeeld Facebook.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...