Mariekemove jpg klein

Effect media op de mens

Lesidee van Marieke van Osch · Meerdere sectoren · Meer details
Doelgroep
Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking
Lesidee van
Gemaakt op
14 mei 2013

Veel scholen zijn bezig met mediawijsheid. De competenties die leerlingen nodig hebben, worden beschreven door Mediawijzer.net: http://www.mediawijzer.net/competentiemodel  Daarbij gaat het om begrip (hoe zit media in elkaar, hoe maken ze media en hoe is media gekleurd), gebruik (hoe werkt het?), communicatie (social media en informatie verwerken/interpreteren) en het hebben van een juiste strategie (reflectie op eigen mediagebruik). Dit lesidee is een onderdeel van het project ‘Mediawijzer met apps!’. In een doorlopende leerlijn zullen 30 lesideeën rondom apps verschijnen waarbij leerlingen werken aan deze vaardigheden. 

Opdracht

Nieuws komt via allemaal kanalen tot de mens. Iedereen heeft daarin eigen voorkeuren. Sommige zweren bij een krant bij het ontbijt en anderen vinden alleen maar dat je daar vieze vingers van krijgt en scrollen liever door Twitterberichten. Het kan best zijn dat zij inhoudelijk dezelfde informatie verwerken, maar wel op een andere manier. 

De opdracht is het kiezen van een nieuwsbericht op NU.nl en uitzoeken welke media nog meer verslag doen van dit nieuws. Verzamel alle bronnen en vergelijk de bronnen. Zijn er verschillen?

Leerdoel

Dit lesidee draagt bij aan de volgende mediawijzer-competenties: 
B1. Inzicht hebben in de medialisering van de samenleving 
B2. Begrijpen hoe media gemaakt worden 
B3. Zien hoe media de werkelijkheid kleuren 
G1. Apparaten, software en toepassingen gebruiken 
G2. Oriënteren binnen media-omgevingen
C1. Informatie vinden en verwerken 
C2. Content creëren 
S1. Reflecteren op het eigen mediagebruik

Het sluit specifiek aan op het tussendoel B1 niveau 3: De leerling weet de meer evidente effecten van het toenemend mediagebruik op het menselijk bestaan te benoemen, zoals: het feit dat media altijd en overal aanwezig zijn, dat we altijd met elkaar in verbinding staan, dat er steeds meer informatie op ons af komt, etc.
Bovenstaand tussendoel is waarschijnlijk haalbaar vanaf groep 7/8 van het basisonderwijs. Bronnen beoordelen op betrouwbaarheid is een doel voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Kunnen zoeken naar informatie op internet en hier de betrouwbaarheid van toetsen
  • Weten dat er verschillende media zijn
  • Apparaat om te kunnen zoeken op NU.nl en internetverbinding
  • Manier om verslag te kunnen doen van informatie die gevonden is (bijvoorbeeld tekstverwerker)

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Laat de leerlingen een nieuwsbericht uitkiezen of kies dit gezamenlijk uit
  4. Bespreek het effect van media op de mens, hoe gaan wij om met de informatiestroom?
  5. Bespreek hoe zij omgaan met de hoeveelheid informatie en hoe zij informatie op betrouwbaarheid beoordelen
  6. Laat hen de opdracht maken, bespreek dat de bronnen misschien nog wel belangrijker zijn dan de inhoud
  7. Geef hen feedback op de gevonden informatie
  8. Bespreek of zij na deze opdracht anders naar media kijken, wie van hen gaat nu meerdere bronnen raadplegen?

Tip voor thuis

Bespreek met uw kind het mediagebruik eens. Weet u wat ze doen op internet? Hoe gaan zij om met een overload aan informatie? Zetten zij bewust media ook wel eens uit? Vergelijk dit met uw eigen mediagebruik.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Marieke

Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...