Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Een twitteraccount met de klas
- Primair onderwijs / Groep: 3 - 6 / Wereldoriëntatie
Veel kinderen vinden social media enorm interessant, ook al in de periode dat ze er eigenlijk nog te jong voor zijn en het risico nog te groot is. Het risico is dat ze dingen online zetten die niet meer terug te roepen zijn of te open zijn over persoonlijke aangelegenheden.
Veel scholen zijn bezig met mediawijsheid. De competenties die leerlingen nodig hebben, worden beschreven door Mediawijzer.net: http://www.mediawijzer.net/competentiemodel Daarbij gaat het om begrip (hoe zit media in elkaar, hoe maken ze media en hoe is media gekleurd), gebruik (hoe werkt het?), communicatie (social media en informatie verwerken/interpreteren) en het hebben van een juiste strategie (reflectie op eigen mediagebruik). Dit lesidee is een onderdeel van het project ‘Mediawijzer met apps!’. In een doorlopende leerlijn zullen 30 lesideeën rondom apps verschijnen waarbij leerlingen werken aan deze vaardigheden.
Opdracht
In dit lesidee gaan de leerlingen aan de slag met een twitteraccount voor de hele klas. Door hun naam in de tweet te vermelden (of initialen, bijvoorbeeld ^MvO) zijn zij voor bekenden wel herkenbaar.
In groep 3/4 benoemen leerlingen in het twitteraccount van de klas wat zij aan het doen zijn. De ouders kunnen dit account volgen en er op reageren. Zo maken de leerlingen spelenderwijs kennis met Twitter. In eerste instantie alleen met tekst, daarna ook met foto's. Zij moeten zich ervan bewust zijn dat er niet zomaar van iedereen foto's online gezet mogen worden.
In groep 5/6 kunnen de leerlingen al zelfstandiger met het account werken. Als zij met het medium vertrouwd zijn, krijgen zij de opdracht om rondom een bepaald thema te twitteren. Dit thema is bijvoorbeeld digitaal pesten. Met een zelf verzonnen hashtag die zij allemaal gebruiken bespreken zij dit thema met hun volgers. Er moet een gezamenlijk verslag worden gemaakt van de uitkomsten en dit zal weer in de klas besproken worden.
Leerdoel
Dit lesidee draagt bij aan de volgende mediawijzer-competenties:
B1. Bewust zijn van de medialisering van de samenleving
B3. Zien hoe media de werkelijkheid kleuren
G1. Apparaten, software en toepassingen gebruiken
G2. Oriënteren binnen media-omgevingen
C3. Participeren in sociale netwerken
S1. Reflecteren op het eigen mediagebruik
Het sluit specifiek aan op het tussendoel C3 niveau 1: de leerling volgt de
posts en uploads van vrienden en familie op sociale netwerken en reageert
daar op sociale wijze op.
En C3 niveau 2: de leerling onderhoudt
via sociale netwerken contact met zowel naasten en kennissen, als met
professionele relaties (medescholieren, collega's, etc). Reageert op
ondersteunende wijze op de activiteiten van anderen op diverse sociale
netwerken.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Twitteraccount met de klas
- Regels en afspraken over het gebruik van Twitter
- Ouders met twitteraccounts of volgers die betrouwbaar zijn en ook kunnen reageren op een manier die de kinderen snappen
- Internetverbinding
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Begeleid de leerlingen in het online plaatsen van de tweets
- Bespreek regelmatig de gevaren en voordelen van social media
- Bekijk de reacties van anderen op de kinderen, doe dit ook bijvoorbeeld op maandag voor de les om voorbereid te zijn
- Begeleid de leerlingen van groep 5/6 in het maken van een verslag
- Bespreek het verslag en bespreek wat er geleerd is: wat is er goed aan Twitter en waar moet je voor oppassen?
Tip voor thuis
Als de school dit lesidee uitvoert, maak dan ook een eigen twitteraccount aan om uw leerling te volgen. U kunt dit afschermen zodat niemand anders uw tweets ziet. U kunt op die manier reageren en de leerlingen feedback geven.
Bekijk ook deze lesideeën van Marieke
Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.