Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en ee...

Analyseer de reclame!
- Voortgezet onderwijs / VMBO kader/basis / Klas: 3 - 4 / Maatschappijleer
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 3 - 4 / Maatschappijleer
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 3 - 5 / Maatschappijleer
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 3 - 6 / Maatschappijleer
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 3 - 6 / Maatschappijleer
Veel scholen zijn bezig met mediawijsheid. De competenties die leerlingen nodig hebben, worden beschreven door Mediawijzer.net: http://www.mediawijzer.net/competentiemodel Daarbij gaat het om begrip (hoe zit media in elkaar, hoe maken ze media en hoe is media gekleurd), gebruik (hoe werkt het?), communicatie (social media en informatie verwerken/interpreteren) en het hebben van een juiste strategie (reflectie op eigen mediagebruik). Dit lesidee is een onderdeel van het project ‘Mediawijzer met apps!’. In een doorlopende leerlijn zullen 30 lesideeën rondom apps verschijnen waarbij leerlingen werken aan deze vaardigheden.
Opdracht
Kinderen leren op een gegeven moment omgaan met reclame en herkennen wat reclame is en wat niet. Dit lesidee gaat in op dat leerdoel: Herken de reclame!
Maar weten leerlingen ook welke tactieken er worden gebruikt om reclame te maken? Herkennen zij de formats, codes en conventies die bepalend zijn voor de inhoud? Herkennen zij sluikreclame?
Laat de leerlingen met bijvoorbeeld de reclame-folder-app analyseren welke type reclame er is en welke formats er gebruikt worden. Zijn er verschillen tussen reclames in geprinte media, media op televisie, media online en andere reclame? Wat zijn de verschillen?
Leerdoel
Dit lesidee draagt bij aan de volgende mediawijzer-competenties:
B1. Inzicht hebben in de medialisering van de samenleving
B2. Begrijpen hoe media gemaakt worden
B3. Zien hoe media de werkelijkheid kleuren
G1. Apparaten, software en toepassingen gebruiken
C1. Informatie vinden en verwerken
C2. Content creëren
S1. Reflecteren op het eigen mediagebruik
Het sluit specifiek aan op het tussendoel B2 niveau 3: De leerling kan analyseren hoe gangbare formaten, codes en conventies bepalend zijn voor de inhoud en vormen die mediaproducenten aan hun mediaboodschappen geven.
Bovenstaand tussendoel is haalbaar vanaf de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Andere reclamemiddelen (tv, online media, billboard) om te analyseren
- Internet om informatie op te zoeken over formaten bij het maken van reclame
- Eventueel contact met een reclamemaker die kan vertellen in de klas over het maken van reclame
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Begeleid de leerlingen in het maken van de analyse, stel kritische vragen en laat hen zelf denken
- Bespreek de uitkomsten, wat hebben zij geleerd over de formats van reclame maken?
- Kijken zij nu anders naar reclame? Herkennen zij ook boodschappen in informatieve media?
Tip voor thuis
Bespreek met uw kind thuis ook reclames? Voelen zij verleiding? Waarom? Waarom werkt de boodschap? Voelt u zelf soms verleiding? Welke producten in huis zijn daar het resultaat van?
Bekijk ook deze lesideeën van Marieke
Met deze apps maak je van een presentatie - zelfs powerpoint- een filmpje. Bijvoorbeeld om in te zetten voor een "flipped" instructieles met creatieve verwerking tijdens de lesu...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Mits Nilson Een belangrijk en steeds relevanter onderwerp Marieke. Duidelijke uitleg en mooi stappenplan!
bijna 10 jaar geleden