
Spreekwoorden & gezegden
- Primair onderwijs / Groep: 5 - 8 / Kunst en cultuur
Kinderen kennis laten maken met spreekwoorden en gezegden en hun kennis ervan testen.
Opdracht
In deze opdracht leren de kinderen uit groep 5/6 meer over spreekwoorden en testen zij hun kennis hierover. Er wordt verondersteld dat zij wel eens van spreekwoorden hebben gehoord. De leerkracht zal de opdracht inleiden door hiernaar te vragen en een of meer kinderen een voorbeeld te laten geven. In groepjes van twee gaan de kinderen aan de slag met de app, zodat ze met elkaar kunnen overleggen over het juiste antwoord.
Er zijn twee spelvarianten: (1) kiezen uit drie spreekwoorden of (2) kiezen uit drie betekenissen. Dit mogen ze zelf kiezen. Ze spelen het makkelijke level. De leerlingen beginnen het met het spel tot de ervoor uitgetrokken tijd om is.
De leerkracht geeft de leerlingen de extra opdracht om één spreekwoord dat hun erg aanspreekt op te schrijven met de juiste betekenis erbij. (Tijdens het spel kunnen de kinderen op de 'pauze'-knop drukken, zodat het spreekwoord langer in beeld blijft staan.)
Leerdoel
Deze opdracht sluit aan bij een kerndoel van kunstzinnige oriëntatie. Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en
krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. Kinderen uit groep 5/ 6 dienen de betekenis (en het ontstaan) van spreekwoorden en gezegden te onderzoeken.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Vorm tweetallen.
- Zet de tweetallen aan het werk met de app
- Kom met zijn alleen in de kring.
- Laat ieder tweetal een spreekwoord opzeggen met de betekenis erbij.
- Evalueer de opdracht met de kinderen: wat is hun mening over spreekwoorden en gezegden?
Tip voor thuis
Ouders vinden het misschien ook interessant om hun kennis over spreekwoorden en gezegden op te frissen.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marieke weten wat je van dit lesidee vindt.