Medium

Gebruik Twitter in de Engelse les

Lesidee van Lisa Parein · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
21 mei 2014

Twitter kan gebruikt worden om te reageren op een artikel, om taalfouten te verbeteren of om te communiceren met de rest van de klas. Door het gebruik van dezelfde tag, kan de leerkracht voldoende controle uitoefenen.

Opdracht

De leerlingen krijgen de opdracht om een aantal keer per maand een tweet te plaatsen op hun account met dezelfde tag als de anderen uit de klas. De leerkracht geeft mee wat de bedoeling is. 

Hier is het de bedoeling om fouten van anderen te verbeteren op Twitter. Het is zo dat heel veel native speakers ook nog fouten maken tegen de Engelse taal. Sommige leerlingen zullen dit beginnen overnemen wanneer ze dit zien en dat mag niet. Daarom dat het de bedoeling is dat de leerlingen erop gewezen worden en dat ze er dus iets aan kunnen doen.

Leerdoel

- Het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden.
- De leerlingen tonen bereidheid en durf om gesprekken te voeren in het Engels 
- De leerlingen kunnen lexicale elementen (woorden, woordcombinaties en uitdrukkingen) functioneel d.w.z. gepast inzetten om de voor hen relevante productieve taaltaken (spreken, gesprekken voeren en schrijven) uit te voeren. 

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • De leerlingen zijn rond de 14 à 15 jaar (3de - 4de middelbaar).

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Zorg dat de leerlingen goed weten wat van hen verwacht wordt.
  3. Geef de leerlingen een deadline.
  4. Voeg eraan toe dat leerlingen zeker meer mogen tweeten dan ze moeten. Maar zorg wel dat ze nog altijd de regels van de opdracht naleven.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Lisa weten wat je van dit lesidee vindt.