Medium

Vormen leren aan kleuters

Lesidee van Lindi Schulting · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
24 mei 2013

In deze les maken kleuters kennis met de vormen vierkant, rechthoek, cirkel en driehoek. Met behulp van app MatrixMatch1 leren kleuters deze vormen te herkennen en te onderscheiden.

Opdracht

Allereerst wordt een klassikale les gegeven waarbij de kleuters actief worden betrokken. De leerkracht legt uit dat er verschillende vormen bestaan en demonstreert de vormen vierkant, rechthoek, cirkel en driehoek met behulp van het digibord of met behulp van geknipte vormen uit karton of gekleurd papier. De leerkracht benoemt hierbij steeds de vormen. Vervolgens kan er steeds een aantal kleuters naar voren worden geroepen om samen in één vorm te gaan liggen op de grond. 

Nadat de inleidende les gegeven is, kunnen kleuters zelf gaan oefenen met de besproken vormen. Ze kunnen zelf aan de slag op een tablet of iPad met de app MatrixMatch1. Het is de bedoeling dat vormen op kleur (rood, geel, groen, blauw) en soort (vierkant, rechthoek, cirkel, driehoek) in een matrix worden geplaatst. Op het moment dat een kleuter een vorm op de juiste plek in de matrix heeft gesleept, blijft deze daar staan en klinkt er een positief geluidje. Eventueel kan dit geluid uitgezet worden. 

Leerdoel

Het doel is dat kleuters aan het eind van deze les de vormen vierkant, rechthoek, driehoek en cirkel kunnen herkennen en onderscheiden. Dit leerdoel sluit het beste aan bij kerndoel 23 (vastgesteld door het SLO), waarbij de leerlingen wiskundetaal leren gebruiken. Volgens dit kerndoel moeten leerlingen uit groep 1 en 2 vormen kunnen benoemen en vergelijken.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Eén of meerdere tablet(s) of iPad(s)
  • • Het kunnen onderscheiden van de kleuren rood, geel, groen en blauw (eventueel kan dit besproken worden in de inleidende les)

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Geef de inleidende, klassikale les de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Leg de kleuters uit (demonstreer) wat ze moeten doen bij de app MatrixMatch1
  4. Loop rond om eventuele vragen te beantwoorden
  5. Bespreek de les met de kleuters. Wat vonden ze ervan en wat hebben ze geleerd tijdens de les?

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Lindi weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Lindi

In deze les maken kleuters kennis met de vormen vierkant, rechthoek, cirkel en vierkant. Met behulp van app MatrixMatch1 leren kleuters deze vormen te herkennen en te onderschei...