Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Presentatie
Lesidee van
Gemaakt op
25 mrt 2013

Het begon allemaal in 1813, dus nu 200 jaar geleden.
Willem Frederik (Koning Willem I) werd gevraagd door de toenmalige notabelen van de Republiek der Verenigde Nederlanden om een regering te vormen van een Verenigd Nederland. Dit om een “buffer” te maken tussen Frankrijk, Engeland en Pruisen (Duitsland).
Deze inleiding is gegeven door de docent via de PowerPoint > de Monarchie (in vogelvlucht).
Je doet zelf onderzoek naar de leden van het Koningshuis vanaf 1948 tot nu (2013).

Opdracht

stap 1
Maak een schema van alle leden van het Koningshuis vanaf 1948 tot heden.

stap 2
Vergelijk jouw gegevens met een klasgenoot. Werk nu verder als team en maak een originele tijdlijn over de periode 1948 tot heden. Deze tijdlijn "teken" je met gebruik van de app.
Werk met foto's en illustraties, die je natekent (of importeert).

stap 3
Wat zou jij doen als je voor even koning mocht zijn? Is er iets wat je anders zou doen? Beschrijf dit kort en bespreek dit met jouw collega. Wat is het idee wat gerealiseerd zou kunnen worden?

Leerdoel

Je doet kennis op over het Koningshuis.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Tip voor thuis

Lees eens in een (digitale) krant een artikel over het Koningshuis en bespreek dit met klasgenoten.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat leo weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van leo

De Eetmeter is een eetdagboek waarin je dagelijks kunt invullen wat je eet en drinkt. De tool laat zien of je voldoende voedingsstoffen en energie binnenkrijgt. Je doet on...

Je doet onderzoek naar o.a. leefbaarheid en sociale aspecten binnen jouw BUURT. Je beschrijft zoveel mogelijk en gedetailleerd jouw WOONOMGEVING. Dit bespreek je later met ...