Medium

Een eigen economie kinderboekje maken

Lesidee van Léon Smits · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
05 apr 2014

Zoals het boekje Eddy en Elise kunnen kinderen zelf aan de slag met hun eigen kinderboekje. Ze beschrijven in eenvoudig taalgebruik alle economische begrippen. Ze leren hier vooral begrippen toe te passen en uit te leggen. Als ze afsluitend 10 vragen maken mét antwoorden, denken ze ook nog dieper na over de inhoud van een hoofdstuk.

Opdracht

Creëer je eigen kinderboek Nu je kennis hebt gemaakt met de app 'Eddy en Elise' en het verhaal hebt gelezen over hun eerst zakcentje is het de bedoeling dat je zelf aan de slag gaat met het maken van een kinderboekje. Met de app 'Book Creator' kun je je eigen boek maken met tekst en leuke tekeningen. In het boek verwerk je alle theorie van hoofdstuk 6 uit je economieboek. Daarnaast verwerk je enkele begrippen in het verhaal die bij economie erg belangrijk zijn en in andere hoofdstukken voorkomen. Het geheel lever je in de les ná de meivakantie in en zal meetellen als KP. De inhoud van het verhaal is vooral belangrijk, maar het geheel moet aantrekkelijk gemaakt worden met tekeningen. Deze mag je zelf maken en/of van internet plukken. Enkele eisen: *Je mag het boekje zelfstandig maken of in 2 tallen. *In je boekje verwerk je alle theorie uit hoofdstuk 6. *In je boekje verwerk je ook onderstaande begrippen #directe en indirecte ruil #de 3 functies van geld (ruilen, rekenen, sparen) #primaire en secundaire behoeften #welvaart #inflatie *Alle gebruikte begrippen in het boekje zijn herkenbaar gemaakt door dikgedrukte letters. *In je boekje verwerk je 10 vragen over de inhoud van je boekje, waarvan je de antwoorden aan de achterkant van je boekje toevoegt. Enkele tips: *Zorg dat je boekje volledig voldoet aan bovenstaande eisen. *Zorg dat alle begrippen in je boekje uitgelegd worden op een manier die een kind van ongeveer 10 jaar begrijpt. *Zorg dat de tekeningen, tekst en kleurgebruik van je boekje een verzorgd geheel maken. *Zorg dat je op de hoogte bent van de beoordelingscriteria, welke je hieronder kunt vinden. *Gebruik eventueel de gratis app 'MyBrushesPro' om tekeningen te maken. *Laat ook eens kritisch een andere leerling of een ouder naar je boekje kijken en vraag om tips. Beoordelingscriteria *Max. 40 punten zijn te verdienen door alle gevraagde theorie op een juiste manier te verwerken in je verhaal. *Max 20 punten zijn te verdienen als je een leuk, grappig en goed verhaal hebt geschreven, wat geschikt is voor kinderen van ongeveer 10 jaar. *Max 20 punten zijn te verdienen door je verhaal te voorzien van leuke bijpassende tekeningen/plaatjes, welke geschikt zijn voor kinderen van ongeveer 10 jaar. *Max 20 punten zijn te verdienen door je verhaal te schrijven in goed correct Nederlands taalgebruik. Hierbij wordt gelet op zinsopbouw en spelling. Doelen Als je klaar bent met het boekje ken je alle begrippen uit hoofdstuk 6 en kun je ze op een eenvoudige manier uitleggen. Als je klaar bent met het boekje kun je het verschil uitleggen tussen de collectieve en particuliere sector en kun je hier enkele voorbeelden bij geven. Ook kun je de drie lagen van de overheid noemen. Als je klaar bent met het boekje kun je beschrijven waarom de overheid zoveel geld inverteert in infrastructuur en kun je enkele voorbeelden geven van infrastructuur. Als je klaar bent met het boekje kun je uitleggen wat het stelsel van sociale zekerheid is en waarom inkomensverdeling voor de overheid een belangrijke taak is. Als je klaar bent met het boekje kun je benoemen waarom de overheid belasting heft en welke soorten belasting bedrijven en consumenten betalen. Als je klaar bent met het boekje kun je het begrip accijns uitleggen en weet je waarom de overheid deze heft. Je weet ook op welke soort producten accijns geheven wordt. SUC6!!!

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Léon weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Léon

Met de app Lino kunnen de leerlingen aantekeningen maken op 'sticky's'. Als mentor is het leuk om leerlingen te laten speeddaten met elkaar. Ze leren elkaar op deze manier beter...

Via de app van beter rekenen kunnen leerlingen dagelijks 4 sommen op hun eigen niveau. Deze sommen maken ze, waarna ze direct de uitslag krijgen. Als docent kun je naar de score...