Medium

Drumritme ontwerpen

Lesidee van Ko S. · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Klassikale instructie, Oefening, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
23 mei 2013

Creëer een eigen drumritme van acht maten waarin herhaling en variatie voorkomt. Het ritme heeft een duidelijk begin en slot.

Opdracht

Na het starten van de App Garageband maken de leerlingen een nieuw nummer en kiezen als instrument het drumstel. Standaard maakt Garageband al gelijk acht lege maten aan. Tegelijk of na elkaar kunnen de verschillende onderdelen van het drumstel bespeeld worden zodat er een drumritme ontstaat.

Met enkele knoppen bovenaan kun je een foute opname herstellen. Je kunt ook wisselen tussen het instrument en de weergave van tracks.
Als je de metronoom niet meer nodig hebt, kun je die uitzetten onder de knop van het steeksleuteltje.

Leerdoel

De leerlingen kunnen zelf ritmes bedenken en uitvoeren.
De leerlingen kunnen de begrippen herhaling en variatie toepassen.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Kennis van maat en ritme
  • Kennis van de begrippen herhaling en variatie

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Maak een Nieuw nummer (+)
  4. Kies als instrument het drumstel
  5. Verander eventueel het type drumstel
  6. Probeer het drumstel uit met wat ritmes
  7. Neem geschikte ritmes op door op de rode knop te drukken
  8. Eventueel kun je elk onderdeel van het drumstel apart opnemen.
  9. Exporteer het nummer en mail het naar de docent

Tip voor op school

Als leerlingen snel klaar zijn (gevorderden), dan kunnen ze hun acht maten uitbreiden met nog eens acht maten enzovoort. Ook kunnen ze er andere instrumenten aan toevoegen en er zo een compleet muziekstuk van maken.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Ko weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Ko

Leerlingen in de onderbouw (h3 en v3) kunnen met deze App een eigen akkoordenschema maken met gebruik van majeur en mineur. Via de looper-functie kunnen ze individueel lagen toe...

Op basis van het akkoordenschema van een bestaand nummer de song namaken. Door op internet te zoeken naar de zogenaamde 'tabs' of 'chords' van een song en daarbij het origineel ...