
Creative Writing
Deze app kan goed worden ingezet bij lessen gedichten en limericks maken. Als docent zou je alvast een paar voorbeelden neer kunnen zetten om als beginactiviteit te gebruiken. Na uitleg van de gedichten kunnen leerlingen zelfstandig een gedicht of limerick maken.
Opdracht
Begin de les met een aantal voorbeelden die je hebt gevonden of zelf gemaakt. Als je de voorbeelden zelf maakt is het leuk om namen van leerlingen in te verwerken om herkenbaarheid te krijgen.
Vervolgens kun je de verschillen en overeenkomsten van de gedichten en/of limericks bespreken met de leerlingen. Hierna geef je korte uitleg over gedichten en/of limericks.
Als kern van de les geef je de leerlingen opdrachten om een eigen gedicht of limerick te maken met minimaal 20 woorden die zij moeten maken.
De laatste 5-10 minuten van de les kunnen dan gebruikt worden om de gedichten te laten zien en te bespreken met de rest van de klas.
Extra: Je kunt met behulp van Puppetpals een filmpje maken van een dichter die een van de gedichten aan het begin van de les voordraagt.
Leerdoel
Aan het eind van de les weten de studenten hoe zij gedichten en/of limericks moeten maken.
Zij hebben hun schrijfvaardigheid vergroot door middel van het creëren van nieuwe zinnen.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Geef de studenten feedback op hun gemaakte werk
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Koert weten wat je van dit lesidee vindt.