
Herkennen van bomen rond de school
- Voortgezet onderwijs / VMBO kader/basis / Klas: 1 - 4 / Biologie
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 1 - 4 / Biologie
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 1 - 5 / Biologie
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 1 - 6 / Biologie
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 1 - 6 / Biologie
Met dit lesidee leren leerlingen in groepjes aan de hand van BoomId de namen van de bomen rondom de school plus een aantal leuke feitjes over de bomen kennen. De leerlingen verwerken hun informatie in popplet en presenteren vervolgens hun popplets aan elkaar. Ze leveren met hun groepje hun popplet in bij de docent door het te delen via showbie.
Opdracht
1) deel de klas in in groepjes van 4 leerlingen en zet de namen op het bord. Geef elke groep een eigen lokatie rondom de school.
2) open de popplet met de opdracht (zie: link) op het digitale schoolbord en laat de leerlingen de opdracht goed doorlezen.
3) laat de popplet open staan op het bord zodat de leerlingen bij terugkomst in het lokaal kunnen zien wat de rest van de opdracht inhoudt.
4) de leerlingen nemen 1 iPad mee en gaan met hun groepje naar hun lokatie. Hier voeren ze de volgende opdrachten uit:
a) de leerlingen zoeken 4 verschillende bomen uit.
b) per boom maken ze 2 foto's met de ipadcamera. Een van de boom als geheel en 1 van een blad in detail.
c) de leerlingen openen de app: bamboo paper en noteren hierin de volgende informatie per boom:
1) of de boom kort, lang of middellang is
2) of de schors glad, grof of schilferig is
3) wat het bloeiend bestanddeel van de boom is: katjes, bolvormige vruchtjes of bloemen
5) de leerlingen gaan terug naar het lokaal en openen op de iPad boomId en popplet.
6) de leerlingen maken een popplet met in het midden een popple met daarin 'bomen rond de school en de namen van de leerlingen'. Hieromheen maken ze 4 popples. 1 per boom.
In deze popples zetten ze:
a) de beide foto's,
b) (na opzoeken van de boom in boomId met de informatie in bamboo paper) de naam van de boom,
c) opmerkingen
d) verspreiding en
e) type.
7) de leerlingen maken de popplet zo klein dat het op 1 scherm past en slaan het op als .jpeg bestand.
8) de leerlingen posten hun popplet in de vooraf aangemaakte map in showbie
9) de leerlingen presenteren per groepje hun popplet aan de rest van de klas zodat klasgenoten ook andere bomen leren kennen.
Leerdoel
Leerlingen leren samenwerkend de namen en kenmerken van de meest voorkomende bomen kennen
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- BoomId is een betaalde app. Er moet op school een budget zijn voor leerlingen om deze app aan te schaffen
- Leerlingen moeten weten wat de kenmerken van de boom die ze in bamboo paper moeten noteren inhouden
- Iedere leerling moet in het bezit zijn van een iPad
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Zie verder: 'opdracht'
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Kitty weten wat je van dit lesidee vindt.