Image

Grammatica Engels

Lesidee van Karin De Jong · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Flipped classroom / instructievideo, Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie, Oefening, Creatie, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
22 nov 2013

Leerlingen creatief bezig laten zijn met grammatica.

Opdracht

De leerlingen maken een instructiefilmpje bij een onderdeel van de grammatica. In mijn klas (vmbo-t2) was dit het verschil in het gebruik van de past simple en present perfect. Ze moeten de stof zo eigen maken dat ze het aan een ander kunnen uitleggen. Verder kunnen ze het dan toelichten door allerlei voorbeeldsituaties te filmen en toe te voegen!

Leerdoel

Het doorleven van de grammatica. Laten weten in welke situaties ze welke grammaticaregels ze moeten toepassen. Zodra de leerlingen andere leerlingen kunnen uitleggen hoe de grammaticaregel werkt, kunnen ze de regel correct toepassen!

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Utgebreide uitleg over de grammatica
  • Google drive of een andere app om materialen in te leveren.

Stappenplan

  1. Bespreek de opdracht met de leerlingen.
  2. Een les de grammatica met de leerlingen doornemen.
  3. Een voorbeeld geven. Inspireren!
  4. Op school een les/aantal lessen laten werken aan de opdracht.
  5. Tussendoor elkaar feedback laten geven.
  6. Einddatum bepalen

Tip voor op school

iMovie is geschikt om heel creatief lesstof aan te bieden!

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Karin weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Karin

Uitbreiden van woordenschat door op zoek te gaan in hun eigen belevingswereld

Leren van onregelmatige werkwoorden