De lessen Nieuwsbegrip met als lesdoel 'samenvatten' en/of 'vragen stellen' kun je bijna papierloos geven met iPads in de klas.

Je eigen hartslag (reken- en natuurles)
- Primair onderwijs / Groep: 6 - 8 / Rekenen
- Primair onderwijs / Groep: 6 - 8 / Wereldoriëntatie
Met deze app meten de kinderen hun hartslag (en die van anderen). Door meer of minder actief te zijn zien ze hoe het hart hierop reageert. Ze zetten hun gemeten hartslag in een grafiek.
Opdracht
Nodig: -ruimte, een trap o.i.d -maatjes -de app Cardiio -papier/schriftje en pen -ruitjespapier voor de grafiek -gekleurde pennen/potloden Voorafgaand aan deze les is er aandacht besteed aan de functie van het hart. Met behulp van de app Cardiio gaan de kinderen hun hartslag meten in verschillende fases van actief zijn. Ze stellen van te voren zelf (dit kan ook klassikaal) een lijst van activiteiten op. Deze moeten uitgevoerd worden in mate van oplopende actie. Na elke actie meten met Cardiio en resultaten noteren. Tussen de acties door tijd nemen om het lichaam weer in ruststand te krijgen. Daarom is het ideaal om dit in duo's te doen. Wanneer het ene kind actief is, kan het andere kind meten (1 minuut hardlopen op de plek) en uitrusten. Na afloop van alle activiteiten maken de kinderen een (eigen grafiek) met hun gegevens. De gegevens van meerdere kinderen kunnen ook in één grafiek gezet worden (verschillende kleuren). Verschillen kunnen worden besproken (meisje-jongen, lengte, sportief of niet?).
Leerdoel
Ik weet dat het hart door het rondpompen van bloed het lichaam voorziet van zuurstof. Ik kan gegevens die ik door meting heb gevonden weergeven in een grafiek. Ik kan de grafiek verklaren.
Voorwaarden
- Ruitjespapier
Bekijk ook deze lesideeën van Natasja
In groep 7/8 leren leerlingen hoe je een onderzoeksverslag (ook wel 'werkstuk' genoemd) maakt. Dit kan geschreven worden op papier, maar ook digitaal. Een deel van het onderzoek...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Natasja weten wat je van dit lesidee vindt.