
Analyse-Synthese oefeningen in een thema
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 2 / Nederlandse taal
Met een praatplaat uit je thema ga je woorden in klanken aanbieden, de kinderen moeten dan zelf de juiste woorden synthetiseren en de daarbij behorende tags aanklikken.
Opdracht
Zorg dat je zelf de praatplaat of foto tevoren hebt ingesproken. 1. Kies de praatplaat of foto uit van het thema en ga eerst met de functie tagging aan de slag. Verken hiermee de plaat. Kies daarna de functie "Guess what" en luister naar de klanken die gesproken worden. Synthetiseer nu die klanken en kies de tag die erbij hoort. 2. In een tweede fase ga je met een groepje leerlingen (2/3) aan de slag om aan de hand van een themafoto of praatplaat die ze zelf kiezen zelf een spel te maken en in te spreken.
Leerdoel
De leerlingen kunnen uit losse klanken een woord synthetiseren.
Voorwaarden
- Het is handig om tevoren de foto of plaat ook te printen en te bespreken. Hierop kun je ook eerst op papier de tags noteren.
Stappenplan
- Zet een plaat of foto klaar
- Spreek de tags Tevoren in
- Verken samen met een of twee kinderen de tags
- Laat de kinderen het "Guess what" spel spelen
- Laat de kinderen zelf een plaat of foto inspreken
- Laat ze hun eigen spel spelen of een spel van een ander groepje spelen
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marita weten wat je van dit lesidee vindt.