Leerlingen zoeken in digitale of schriftelijke bronnen een gedicht dat hen aanspreekt. Ze dragen deze schriftelijk (Pages) of via beeld (iMovie) voor. Vervolgens vertellen ze re...

Voorbeeldlesidee bij lesmodel MOVE.nu
Dit lesidee is een voorbeeld bij een training over het lesmodel van MOVE.nu: hoe zet je verschillende apps in bij verschillende lesfasen van het lesproces en hoe differentieer je daar dan mee.
Opdracht
Leerlingen leren tijdens lessen mediawijsheid het verschil tussen feiten en meningen (onderdeel informatievaardigheden). In de volgende lessen kunnen zij dan internetbronnen waarderen en selecteren op betrouwbaarheid.
Tijdens deze les over feiten en meningen activeer je hun voorkennis via de app Lino. Zij moeten vóór deze les zelf een aantal voorbeelden van meningen en feiten in Lino zetten.
De instructie geef je met de app Explain Everything.
Je maakt op minimum, basis en maximum niveau een filmpje voor leerlingen over het verschil tussen feiten en meningen en hoe je feiten en meningen op internet kunt herkennen. Hier een simpel kort voorbeeld van hoe dat er uit kan zien: http://youtu.be/cQJrAFXGzNk. Leerlingen bekijken deze ook vóór de les zodat je hen tijdens de les vooral kunt begeleiden bij de verwerkingsopdracht; laat leerlingen in groepjes een filmpje maken in iMovie of Puppet Pals waarin zij een interview doen met elkaar (iMovie) of met puppets (Puppet Pals) over een historische of lokale gebeurtenis, situatie of persoon. Hier een voorbeeld van hoe dat er uit kan zien: http://youtu.be/XPqpOj2D0rM.
Je kunt hen ook een reportage laten maken. Via internetbronnen zoeken, vinden en beoordelen zij relevante informatie. Deze informatie verwerken ze tot vragen en antwoorden die ze gebruiken bij hun interview of reportage.
Je kunt natuurlijk hun ingeleverde werk beoordelen maar eventueel ook hun kennis rondom feiten en meningen op internet toetsen door de app Socrative te gebruiken. Door drie verschillende toetsen te maken op minimum, basis en maximum niveau (bijvoorbeeld qua inhoud of toetsingstempo) kun je ook weer differentiëren.
Bespreek de resulaten van de filmpjes klassikaal na.
Leerdoel
Leerlingen leren tijdens lessen mediawijsheid het verschil tussen feiten en meningen (onderdeel informatievaardigheden). In de volgende lessen kunnen zij dan internetbronnen waarderen en selecteren op betrouwbaarheid.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Apps voor voorkennis activeren (Lino) en instructie (Explain Everything) inhoudelijk en organisatorisch klaar hebben
- Leerlingen moeten beschikken over een eigen iPad of er in groepjes mee werken
- Zorg dat er WiFi is
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Laat hen in groepjes aan de verwerkingsopdracht werken
- Bespreek alle filmpjes na
Bekijk ook deze lesideeën van Karen
Op veel scholen is men bezig met 21e eeuwse vaardigheden. Welke vaardigheden dit zijn, staan in het volgende model beschreven: http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-v...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Karen weten wat je van dit lesidee vindt.