Leerlingen zoeken in digitale of schriftelijke bronnen een gedicht dat hen aanspreekt. Ze dragen deze schriftelijk (Pages) of via beeld (iMovie) voor. Vervolgens vertellen ze re...

Informatievaardig kun je worden!
- Voortgezet onderwijs / VMBO kader/basis / Klas: 1 - 4 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 1 - 4 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 1 - 5 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 1 - 6 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 1 - 6 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 1 - 5 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 1 - 6 / Mens en Maatschappij
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 1 - 6 / Mens en Maatschappij
Op veel scholen is men bezig met 21e eeuwse vaardigheden. Welke vaardigheden dit zijn, staan in het volgende model beschreven: http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden Met een reeks lesideeën zal Eduapp dit leerplankader van het SLO ondersteunen met praktisch toepasbare lesideeën. In deze lijst zal alle kennis gebundeld worden: https://eduapp.nl/profielen/marieke/lijsten/21e-eeuwse-vaardigheden Met dit lesidee maak je leerlingen informatievaardig met Webdetective en de 'Big Six'.
Opdracht
Verzamel een aantal relevante websites, bijvoorbeeld rond een thema waar je in de klas aan werkt. Leerlingen gaan hier later informatie op zoeken en verwerken de informatie waarvan zij denken dat die betrouwbaar is in een verslag. Zorg voor variatie in bronnen: bijvoorbeeld fora, kenniswebsites, sociale media en startpagina's.
Laat leerlingen nu eerst klassikaal de website van de Treeoctopus beoordelen: http://zapatopi.net/treeoctopus/
Deze website ziet er in eerste instantie betrouwbaar uit en leerlingen schatten hem dus ook bijna altijd als betrouwbaar in. Ga vervolgens aan de slag met de Webdetective. Je kunt eerst het lesprogramma van de Webdetective met de leerlingen doen, maar ook meteen de Checklist gebruiken om de website van de Treeoctopus te beoordelen. Deze komt behoorlijk positief uit de bus. Maar als je je gezond verstand gebruikt zul je begrijpen dat een weekdier nooit in een naaldboom zou kunnen leven.
Als je goed zoekt naar de maker van de website kom je er achter dat deze meneer heel andere bedoelingen heeft dan een betrouwbare website over de Treeoctopus te maken.
Laat leerlingen in groepjes vervolgens de door jou gekozen websites beoordelen via de Webdetective.
Laat leerlingen samen een verslag maken over het thema met bronnen die ze zelf zoeken. Geef hen handvatten hoe je goed in verschillende zoekmachines (Google, Bing, ixquick.com etc.) kunt zoeken naar het thema. Helemaal ideaal is om daarbij de 'Big Six' te gebruiken:
1. Informatieprobleem formuleren
2. Zoekstrategieën
3. Verwerven en selecteren van informatie
4. Verwerken van informatie
5. Presenteren van informatie
6. Evalueren en beoordelen
Als leerlingen hun zoekstappenplan via de Big Six noteren, kun je hun eindverslag nog beter beoordelen. Laat leerlingen ten slotte hun verslag op een aantrekkelijke manier presenteren, bijvoorbeeld met een presentatie-app of laat hen een filmpje met iMovie maken van het zoekproces en de stappen die ze nemen.
Leerdoel
Bij informatievaardigheden gaat het om het doelgericht en systematisch omgaan met informatie. De systematiek is vastgelegd in zes stappen, the Big Six:
1. Informatieprobleem formuleren
2. Zoekstrategieën
3. Verwerven en selecteren van informatie
4. Verwerken van informatie
5. Presenteren van informatie
6. Evalueren en beoordelen.
Doel is dat leerlingen leren om kritisch naar websites te kijken; ze krijgen handvatten aangereikt om deze op betrouwbaarheid te beoordelen. Uitgewerkte leerdoelen: http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/informatievaardigheden/voorbeeldmatig-leerplankader
Voorwaarden
- Wifi
- Beamer
- Tablets voor leerlingen
- Om de website van de Treeoctopus goed te kunnen beoordelen moeten leerlingen minstens niveau A1 Engels hebben
Stappenplan
- Zorg dat je een lijst met verschillende, relevante websites hebt
- Laat leerlingen de website van de Treeoctopus eerst klassikaal beoordelen
- Laat leerlingen de website van de Treeoctopus en later de andere websites beoordelen met de Checklist van de Webdetective
- Leg de Big Six uit of geef in elk geval elk handvatten hoe ze in verschillende zoekmachines goed kunnen zoeken en vinden
- Laat leerlingen een verslag schrijven en presenteren (bijv via een eigen gekozen presentatie-app) en beoordeel eventueel op hoe ze de Big Six hebben ingezet
Bekijk ook deze lesideeën van Karen
Dit lesidee is een voorbeeld bij een training over het lesmodel van MOVE.nu: hoe zet je verschillende apps in bij verschillende lesfasen van het lesproces en hoe differentieer j...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Karen weten wat je van dit lesidee vindt.