Screen shot 2015 11 03 at 22.42.19

Leren programmeren met Robomind cursussen

Lesidee van Joeri Versluis · Meerdere sectoren · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Flipped classroom / instructievideo, Oefening, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
07 feb 2014

RoboMind is bedoeld als een eerste introductie over automatisering en programmeren waarvoor geen voorkennis nodig is. Omdat er vele opgaven mogelijk zijn, kan de moeilijkheidsgraad eenvoudig worden aangepast aan het niveau en de leeftijd van de studenten.

Op de basisschool kunnen leerlingen vanaf 8 jaar alvast kennis maken met het schrijven van commando's om de robot te laten bewegen door zijn omgeving.

Er zijn twee basiscursussen van elk 7 lessen die circa 1 tot 1,5 uur duren.

http://www.robomindacademy.com/go/education/primary

Opdracht

Basiscursus 1: 
http://www.robomindacademy.com/go/navigator/coursedetails?course=Basis_1

Basiscursus 2:
http://www.robomindacademy.com/go/navigator/coursedetails?course=Basis_2

Doel is het verwerven van inzicht in logica, automatisering, robotica en hoe je grotere problemen kunt oplossen door ze in stukjes te delen. Door zelf een virtuele robot te programmeren wordt, in combinatie met de presentaties bij de lessen, direct inzicht verkregen in de werking van een groot deel van de techniek zoals die overal om ons heen te vinden is. Iedere les begint met een korte multimedia presentatie over wat robots zoal doen en betekenen in de maatschappij. Ook wordt hier kort iets uitgelegd over de programmeer instructies die we gaan gebruiken en waarom dit nuttig zou kunnen zijn. Verder zitten er bij de meeste presentaties ook quizzen om meer inzicht te geven en er zeker van te zijn dat alles ook goed begrepen wordt. Dit onderdeel duurt maximaal 15-20 minuten en kan zowel klassikaal (bijvoorbeeld op het digitale schoolbord, Opties: Toon volledig scherm) als zelfstandig doorlopen worden. De quizzen zijn natuurlijk ook leuk om met de hele klas te doen. 

Na de Basiskennis 1&2 cursussen kunnen leerlingen altijd verder gaan met de Community Challenges; dit zijn opdrachten die steeds moeilijker worden en waar je ook feedback krijgt als je het nog niet helemaal goed hebt.

Een ander mogelijk vervolg is om leerlingen hun fantasie de vrije loop te geven en zelf opdrachten voor Robo te verzinnen bij de meer dan 100 open opdrachten in de kaartenbak. De leerkracht kan hier natuurlijk ook zelf opdrachten bij verzinnen. 

Een andere leuke mogelijkheid is om met echte robots aan de slag te gaan door RoboMind programma's te exporteren naar een Lego NXT robot. Laat leerlingen zien wat het verschil is tussen navigeren in RoboMind en in de echte wereld. Je kunt de robot bijvoorbeeld een simpele taak uit laten voeren, zoals "rij tot de muur en stop". Kijk wat er gebeurd. Stopt de robot op tijd? Stop hij altijd even ver van de muur? Om dit te kunnen doen is het wel nodig om de RoboMind Desktop software op een computer te installeren.

Aanschaf: https://www.robomindacademy.com/shop/

Leerdoel

De cursussen sluiten aan bij de volgende kerndoelen:

Nederlands: Schriftelijk onderwijs

4. De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen. 

Rekenen/Wiskunde: Wiskundig inzicht en handelen

23. De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.
24. De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.
Oriëntatie op jezelf en de wereld: Natuur en techniek

44. De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
45. De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

Voorwaarden

  • Aanschaf vouchers en installeren
  • Verkennen van de cursus als leerkracht

Tip voor op school

Probeer de cursus eerst uit: http://www.robomindacademy.com/go/course/robomind/Teaser/A1/0

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Joeri weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Joeri

Kahoot is een makkelijk te gebruiken student-response systeem dat werkt op elk apparaat. Het stelt je in staat om een serie meerkeuzevragen (quiz), meningsvragen of enquêtevrage...

Deze gratis tool is vergelijkbaar met andere student-response systemen. Log in als leerkracht en maak in je dashboard voor de les vragen. Stel de vragen aan de leerlingen op hun...