Image

1492: betrouwbaar of niet?

Lesidee van T.G. de Jong · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
21 aug 2015

Opdracht waarbij de leerlingen aan de hand van fragmenten van de film 1492 een keuze moeten maken of de film een betrouwbaar beeld geeft van de ontdekking van Amerika.

Opdracht

Atheneum/ Gymnasium 2 1492: Conquest of Paradise, betrouwbaar of niet? Inleiding: In deze opdracht moet je de betrouwbaarheid van de film: 1492: Conquest of Paradise toetsen met behulp van het logboek van Columbus. Door middel van het beantwoorden van de vragen kom je erachter of de film betrouwbaar is, ja of nee? Je levert onderstaande vragen in bij je docent. Dit moet worden getypt, lettertype; Times New Roman, tekengrote; 12 Succes! Vragen: Fragment 1: Aan de universiteit van Salamanca Columbus was ervan overtuigd dat hij via het Westen India kon bereiken. Vanaf 1485 zocht hij bij de Portugese en Spaanse koningen steun voor zijn plan om via een westelijke route naar Japan te varen. Van daaruit zou het niet ver meer zijn naar India. In 1491 mocht hij zich eindelijk verantwoorden voor de geleerden aan de universiteit van Salamanca (Spanje). Columbus baseerde zich op de Italiaanse geograaf Toscanelli, die ervan uitging dat Japan slechts 3.500 mijl (ca. 5.600 km) ten Westen van Spanje lag. (In werkelijkheid ligt Japan maar liefst 20.000 km. verwijderd van Spanje.) 1. Van welke afstand (tussen Spanje en Japan) ging Columbus volgens de filmmakers uit? Fragment 2: Het kwadrant In de film toont Columbus hoe hij het kwadrant (een verbeterde versie van het astrolabium) gebruikt. 2. Op welke ster richt Columbus het kwadrant? 3. Waarvoor werd het kwadrant gebruikt? De man aan wie hij uitlegt hoe het kwadrant werkt, vraagt op een bepaald moment hoe hij (Columbus) weet dat ze land zullen vinden. Het antwoord van Columbus: “Dat weet ik niet.” 4. Waarom is deze scène compleet ongeloofwaardig? Fragment 3: De heenreis Op een bepaald moment zegt een van de matrozen: “We zijn nu al negen weken op zee.” 5. Wat is foutief aan deze uitspraak? 6. Aan welk aspect van de heenreis van Columbus (van Spanje naar de Caraïben) gaat de film dus volledig voorbij? Fragment 4: Land in zicht 7. Hoe komt Columbus er in de film achter dat land vlakbij moet zijn? 8. In welke zin komt dit niet overeen met het logboek? Fragment 5: De ontmoeting Eindelijk kunnen Columbus en zijn gezellen aan land gaan. 9. Wat is het verschil tussen wat beschreven staat in Columbus’ logboek en de manier waarop de filmmakers deze gebeurtenis weergeven? Fragment 6: De terugreis Na een verblijf van enkele maanden keerde Columbus met een deel van zijn bemanning terug naar Spanje. Hij liet negenendertig matrozen achter om een fort te bouwen. Hij werd hiertoe gedwongen omdat de Santa Maria ondertussen gezonken was. Er was dus onvoldoende plaats aan boord van de twee resterende schepen om met de voltallige bemanning terug te keren naar Spanje. 10. Welke fout maakte de regisseur tegen deze historische werkelijkheid? Fragment 7: De terugkeer (lees de inleidende tekst op de website) Een van de meest ontroerende momenten in de film is de scène waarin Columbus hoort dat hij als onderkoning van Nieuw Spanje wordt vervangen door don Francisco de Bobadilla. 11. Columbus’ reactie (“Kan ik dan nu op zoek gaan naar het vasteland ?”) slaat echter nergens op. Waarom niet? Fragment 8: Vespucci In de laatste scène moet een compleet verslagen Columbus aanhoren hoe Amerigo Vespucci wordt uitgeroepen tot ontdekker van het ‘nieuwe’ continent. 12. Dit komt niet overeen met de historische werkelijkheid. Leg uit. Besluit: 13. Waarom, denk je, hield de regisseur Ridley Scott zich niet zo vaak aan de historische werkelijkheid omtrent Columbus’ vier reizen naar Amerika?

Leerdoel

Leerlingen kunnen een film kritisch beoordelen Leerlingen kunnen inleven in de periode van ontdekkers en hervormers Leerlingen kunnen inhoudelijke vragen over de ontdekking van Amerika beantwoorden.

Voorwaarden

  • Youtube
  • WiFi

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Krista Harte Deze opdracht is ook prima als instap-SO in het onderwerp, begeleid de leerlingen dan terwijl zij kijken. WEL individueel inleveren.

2 jaar geleden