Je gaat reclame maken voor je favoriete recept voor je vrienden in Frankrijk.

Le débarquement & la bataille de Normandie
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 5 - 5 / Frans
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 5 - 6 / Frans
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 5 - 6 / Frans
In deze les ga je je verdiepen in de slag bij Normandië. Je gaat in een groepje van drie leerlingen informatie zoeken over de slag bij Normandië. Vervolgens maak je een brainstorm en een presentatie. Je presenteert jouw werk aan een ander groepje en je gaat met elkaar in in gesprek over dit onderwerp.
Opdracht
Download allereerst de gratis app Normandie44, iBrainstorm (of een andere app waarmee je mindmaps kunt maken) en eventueel de gratis app Flowboard.
Met Flowboard kun je eenvoudig mooie presentaties maken. De docent deelt jullie in in groepen van drie. Stap 1
Maak een brainstorm over WO2, slag bij Normandië, 1944-2014, oorzaak-gevolg etc.
Stap 2
Bestudeer de app Normandie44. Waar vind je welke informatie? Hoe is de app opgebouwd en wat kun je er allemaal vinden?
Stap 3
Maak een presenatie met behulp van de app Keynote of de app Flowboard. In de presentatie verwerk je in ieder geval het volgende:
- algemene informatie over de Tweede Wereldoorlog
- een aantal belangrijke veldslagen in Frankrijk
- minimaal 3 belangrijke data voor Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog
- informatie over een aantal belangrijke steden in Normandië in de tijd voor de oorlog
- informatie over een aantal belangrijke steden in Normandië in de tijd tijdens de oorlog
- informatie over een aantal belangrijke steden in Normandië in de tijd na de oorlog
- welke films uit deze veldslag zijn voortgekomen
- leg je de volgende zin uit: ''parachutiste: un dur métier''
- 1 eigen gekozen deelonderwerp.
Al deze informatie kun je vinden in de app Normandie44. Je hoeft geen andere bronnen te raadplegen.
Denk eraan: in de presentatie zet je alleen een paar steekwoorden, dus geen hele verhalen!
Stap 4
Presenteer jullie presentatie aan de ander(e) groep(jes). Je hebt ongeveer 10 minuten om jullie onderwerp te presenteren.
Na alle presentaties ga je met elkaar, in het Frans, in gesprek over dit onderwerp: welke informatie heeft de eerste groep wel, maar de andere niet? Klopt alle informatie die in de presentatie staat?Stap 5
Schrijf een korte reactie op deze opdracht. Hoe ben je te werk gegaan, hoe verliep de samenwerking, wat heb je ervan geleerd en welke (grote) verschillen kwam je tegen toen je in gesprek ging met de andere groep.
Uiteraard wordt de gehele opdracht (stap 1, 2, 3, 4, 5) in het Frans gemaakt.
Leerdoel
- De leerling kan informatie zoeken en vinden m.b.v. een Franstalige app.
- De leerling kan binnen het groepsproces aanwijzingen geven in het Frans.
- De leerling kan samen met zijn groepsgenoten een (Franse) presentatie maken over het onderwerp.- De leerling kan samen met zijn groepsgenoten de gevonden informatie presenteren.
- De leerling kan een (Frans) gesprek aangaan met een andere groep en zijn/haar bevindingen uiten
- De leerling kan een korte reactie geven op deze opdracht, waarbij hij zijn mening naar voren laat komen.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Minimaal ERK-niveau B1
- Beschikbare tijd: 2 à 3 lessen
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
Tip voor op school
- Maak groepjes m.b.v. de app Teamshaker
Bekijk ook deze lesideeën van Jimy
Je gaat op zoek naar jouw droomhotel en je gaat dit hotel aanbevelen aan je Franse vrienden.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Jimy weten wat je van dit lesidee vindt.