
online mindmap over leesboek
- Primair onderwijs / Groep: 5 - 8 / Nederlandse taal
Thema: Kinderboekenweek Boekbespreking 2.0: De kinderen maken via bubbl.us een online mindmap over een gelezen boek. De leerlingen presenteren hun boeken via de gemaakte mindmaps. Welke elementen jij er in wil hebben, hangt af van het leerjaar. Denk aan hoofdpersonen, schrijversinformatie, samenvatting etc.
Opdracht
Link: http://bubbl.us
Stap 1: laat de leerlingen een boek kiezen
Stap 2: bespreek welke elementen in de mindmap moeten (minimale eisen)
Stap 3: geef een korte uitleg met de belangrijkste tools op de website, laat de leerlingen de rest zelf uitvinden
Stap 4: loop rond door de klas en coach de leerlingen hun mindmaps uit te breiden/geef tips
Stap 5: Laat de leerlingen een schermafbeelding maken
Stap 6: Laat de leerlingen hun mindmaps presenteren/ hang ze op
Leerdoel
- De leerlingen leren hoofd- en bijzaken onderscheiden - De leerlingen leren de belangrijkste informatie over hun leesboek schematisch weer te geven - De leerlingen leren de bevindingen in hun eigen woorden te formuleren - De leerlingen vergroten hun mondelinge taalvaardigheid door de creatie te presenteren
Voorwaarden
- digiboard
- Ipads (minimaal 1 Ipad per tweetal)
- wifi
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Jim weten wat je van dit lesidee vindt.