Jeroen

Zelf voorlezen aan de hand van een ankerverhaal

Lesidee van Jeroen Van der Veen · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening
Gemaakt op
18 mrt 2014

Je maakt foto's van de platen van het ankerverhaal of een ander prentenboek.
Hiervan spreek je de eerste pagina's zelf in. De rest laat je door de kinderen doen. Dit kan individueel of in 2-tallen.
Het voordeel van 2-tallen is dat de leerlingen elkaar verder helpen.

Opdracht

Je hebt eerder deze week het ankerverhaal al voorgelezen. Deze bespreek je met de leerlingen. Vervolgens laat je zien dat je op de ipad het verhaal ook hebt gemaakt. Je bent alleen vergeten hoe het verder gaat. Het is aan de kinderen om het verhaal verder in te spreken.

Leerdoel

mondeling: bijvoorbeeld verslag uitbrengen, demonstratie met mondelinge toelichting, dramatiseren, toelichting bij een boek.

Voorwaarden

  • Zorg dat de leerlingen bekend zijn met bookcreator.
  • Het verhaal moet bekend zijn.

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek het verhaal chronologisch.
  3. Laat je verhaal op de ipad zien.
  4. Geef aan dat vanaf bladzijde 3 of 4 het geluid weg is en dat de kinderen dit weer in moeten spreken.

Tip voor op school

Via showbie kun je de boeken makkelijk verspreiden over alle ipads. Dit kan door steeds in te loggen met het zelfde account. Of je moet voor elke ipad een account aanmaken.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Jeroen weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Jeroen

Oefenen en verwerken van de les fonemisch bewustzijn auditieve synthese. Welke letter hoor je vooraan?Past perfect bij de les 'Isoleren van klanken' les 6 (IK6)

De kinderen rekenen uit hoelang een vliegtuig onderweg is. Ze moeten rekening houden met het tijdsverschil. Dit spreken ze in via explaineverything. Het tijdsverschil kunnen ze ...