Mat 201

Op pad met de trein

Lesidee van Jeroen Rougoor · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
28 jan 2013

Met behulp van deze app kunnen de leerlingen eenvoudig uitzoeken hoe men met de trein wil reizen en hoe laat de trein vertrekt.

Opdracht

Vanaf de eigen woonplaats zoeken de leerlingen uit hoe ze, met de snelste verbinding, naar schiphol kunnen reizen met de trein. Wat is het dichtstbijzijnde treinstation? Wat is de duur van de reis? Wat kost de reis? Langs welke stations komt de trein? Hoe laat vertrekt de trein? Zijn er werkzaamheden op de route?

Leerdoel

Kerndoel 35 De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument. Kerndoel 47 De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan twee lidstaten van de Europese Unie en twee landen die in 2004 lid werden, de Verenigde Staten en een land in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Kennis waar de eigen woonplaats op de kaart van Nederland ligt.

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Laat de leerlingen eerst met het programma kennismaken, ontdekfase.
  4. De kinderen zoeken de treinreis uit.
  5. Kinderen maken een kort verslag (vorm naar keuze) en leveren deze in bij de groepsleerkracht.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Jeroen weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Jeroen

Maak foto's en maak daar een letterboek van.

Met behulp van deze app gaan de leerlingen op ontdekkingstocht rondom de school, om op deze wijze meer van de bomen in de omgeving van de school te weten te komen.