Medium

Begraven worden in je stad

Lesidee van Jeanne Willems · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie, Creatie, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
18 apr 2015

Leerlingen onderzoeken in kleine groepjes de diverse mogelijkheden van ter aardebestelling in hun eigen stad.in mijn geval is dat de wereldstad Almelo.

Opdracht

Opdracht Je doet een klein onderzoek van drie lessen met een groep van drie personen. In de klas verdeel je de taken en elk groepje kiest een ander deel van dit onderwerp. Na drie lessen presenteert elke groep zijn of haar bevindingen -onderzoek naar de doodsborden in de Grote Kerk -onderzoek naar de joodse begraafplaats -onderzoek naar de islamitische begraafplaats op het GroeneVeld -o nderzoek naar de RKbegraafplaats(Mariaparochie) - onderzoek naar de militaire begraafplaats(Groene Veld- -ond erzoek naar het antieke deel van de begraafplaats(GroeneVeld) -onderzoek naar het monument voor de gestorven kinderen(Groene Veld)

Leerdoel

Verwerking van het hoofdstuk De Dood. hoe gaan we nu en hoe gingen we vroeger om met onze geliefde doden,in christendom,jodendom en islam.

Voorwaarden

  • Je gedraagt je respectvol op de begraafplaatsen,praat zachtjes en maakt geen grapjes.

Stappenplan

  1. Je maakt groepjes en je bespreekt met de klas welk onderdeel van de opdracht je voor je rekening neemt
  2. Je formuleert je vragen en je bedenkt wat je de klas wilt laten zien in je presentatie
  3. Je neemt contact op met de beheerder van de desbetreffende begraafplaats en maakt een afspraak wanneer je welkom bent
  4. Voer je onderzoek uit
  5. Laat mij zien wat je verzamelt hebt en hoe je je presentatie wilt gaan houden.ik geef je vooraf feed back
  6. Maak je presentatie zodanig dat je de klas iets kunt leren en dat jeep zelf iets van leert

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Jeanne weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Jeanne

Leerlingen doen zelfstandig onderzoek naar de kerk waar zij of een van hun vrienden naar toe gaan,of bij horen.Ze maken een filmpje van ongeveer tien minuten van dekerkwaar zet...

Leerlingen maken een stripverhaalvan acht vlekjes,zeven vlaktes voor elke dag van de schepping en het eerste vlakje voor hun naam en klas.