Medium

Klimaatposter

Lesidee van Jeanine De Cloet · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie
Lesidee van
Gemaakt op
24 mei 2013

De leerlingen gaan in kleine groepen aan de slag met een klimaat en presenteren hun bevindingen. Geschikt voor groep 7/8 van de basisschool.

Opdracht

De leerlingen worden opgedeeld in kleine groepen van 3 a 4 personen. Elk van de groepen krijgt één klimaat toegewezen waarin het zich zal gaan verdiepen. Dit gaat aan de hand van de volgende deelonderwerpen:
- de ligging (welke landen hebben dit klimaat)
- het weer (temperatuur en neerslag)
- flora en fauna
- implicaties voor volk en landbouw

Voor het zoeken van deze informatie kunnen verschillende informatiebronnen gebruikt worden, zoals boeken, tijdschriften, internet of een atlas. Ook kan gebruik gemaakt worden van een app uit deze lijst: http://eduapp.nl/profielen/jeanine/lijsten/klimaat-apps

Elke groep leerlingen maken een klimaatposter of -presentatie met behulp van Keynote, of een andere presentatie app zoals Prezi of lino. De leerlingen mogen zelf weten hoe de presentatie eruit komt te zien. Ze kunnen bijvoorbeeld foto's gebruiken, maar ook grafieken en tekst toevoegen. De enige voorwaarde is dat alle vier de deelonderwerpen in de presentatie voor moeten komen.

De klimaatposters worden gepresenteerd voor de klas. Er is ruimte voor feedback, vragen en aanvullingen op de presentaties van de leerlingen.

Leerdoel

Dit lesidee sluit aan bij de volgende kerndoelen voor groep 7/8, zoals opgesteld door het SLO:

Kerndoel 43 wereldoriëntatie; natuur en techniek: ”De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven m.b.v. temperatuur, neerslag en wind.”

Kerndoel 49, wereldoriëntatie; ruimte: “De leerlingen leren over (...)klimaten, (...) en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen,tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.” 

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Eén tablet per groep leerlingen
  • Toegang tot internet
  • Er zijn verschillende informatiebronnen beschikbaar

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Benadruk dat het gaat om het maken van een presentatie en het presenteren
  4. Deel de leerlingen in in groepen van 3 a 4
  5. Wijs elke groep één klimaat toe en zet ze aan het werk
  6. Begeleid als docent het proces, laat de leerlingen zoveel mogelijk zelf bezig zijn
  7. Presentaties van de klimaatposters

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Jeanine weten wat je van dit lesidee vindt.