Iwojima flag

(a)social media?

Lesidee van Jasper Klaassen · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
27 mei 2013

Hoe om te gaan met nieuwe social media zoals Facebook? Goed om in je mentorles te bespreken met je leerlingen. 

Opdracht

De opdracht is eigenlijk heel 'basic'. Je maakt een nieuw Facebook account aan, het liefst van een fictief persoon (alhoewel Facebook dat liever niet wil, maar het kan wel).

Je gaat zo'n profiel vullen zoals leerlingen dat zelf ook met hun eigen profiel zouden gaan doen. Vervolgens gaan jullie met de klas dit profiel doorlichten.
- wat ziet de wereld van jou?
- wat wil jij dat de wereld van jou kan zien?
- hoe scherm je bepaalde gegevens af?
- wat betekent het als je getagd bent in een foto van een ander?
- hoe voorkom je dat mensen zaken posten op je tijdlijn die jij liever niet wil zien?
- hoe scherm je je profiel af van ongewenste mensen?
- hoe werkt het bedieningspaneel van Facebook, wat krijgt wie nu precies te zien en waarom?

Leerdoel

Het leerdoel is duidelijk; bewustwording van je privacy op het internet en sociale media. Veel leerlingen posten te pas en te onpas zaken online zonder na te denken over de mogelijke gevolgen ervan voor hun privé leven.

Door  individueel én samen te kijken naar een fictief profiel kun je met elkaar leren en ook de gevaren inzien die bepaalde sociale media met zich meebrengen. 

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Het aanmaken van een (fictief) Facebook account

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Evalueer en praat na over de opdracht, wat hebben leerlingen hier nu van geleerd?

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Jasper weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Jasper

Het nieuwe schooljaar is voor veel leerlingen heel spannend, nieuwe groep, nieuwe docenten en een nieuwe 'wereld'. Jezelf voorstellen op de 'ouderwetse' manier is iets wat we al...

Werken met programma's om zo als leerling je eigen app te maken én te delen met medeleerlingen! Wie wil dat nou niet?