Unnamed

Automatiseren als tussendoortje

Lesidee van Jan-Willem Duim · Meerdere sectoren · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening, Klassikale toetsing, Toetsing op eigen tempo, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
31 jan 2015

Het automatiseren van rekensommen (erbij, eraf) heeft nut. Waarom niet een app inzetten die de verloren minuutjes zin geeft. Deze app geeft de mogelijkheid om 1, 2 of 5 minuten een bepaalde categorie te oefenen. Eveneens optimaal in te zetten in het zelfstandigwerk.

Opdracht

Een oefening voor tussendoor of als zelfstandigwerk. De app spreekt voor zich, de enige opdracht welke nodig kan zijn is categorie en tijd. 

Leerlingen krijgen direct feedback mbt de score.  Er zit overigens een stimulerende opbouw in de app, waardoor frustratie niet voor zou kunnen komen.

Leerdoel

Automatiseren en memoriseren. Gericht oefenen van de basisvaardigheden. Routinematig uitvoeren van berekeningen gebaseerd op inzichtelijk gebruik van strategieën. De uitkomst hoeft niet meer te worden berekend, de leerling weet het gewoon.

Voorwaarden

  • UP +- app (https://itunes.apple.com/nl/app/up-+/id947570755)
  • GRATIS UP Plus Min (https://itunes.apple.com/nl/app/up-plus-min-lite/id980209539?mt=8)

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Jan-Willem weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Jan-Willem

Waar methodes zwak zijn, moeten leerkrachten sterk zijn! Het nut van automatiseren is al om bekend. Maar niet alle rekenmethodes bieden dit even veel tijd omdat het ten kosten...

Waar methodes zwak zijn, moeten leerkrachten sterk zijn! Het nut van automatiseren is al om bekend. Maar niet alle rekenmethodes bieden dit even veel tijd omdat het ten kosten...