De leerlingen krijgen als (vrije) opdracht de vraag om van twee personen in hun omgeving de bovengrens van het gehoor vast te stellen.

Stoffen herkennen
Leerlingen leren stoffen kennen en herkennen daarna de stoffen in hun dagelijkse omgeving.
Opdracht
De leerlingen krijgen opdracht om 10 stoffen te fotograferen (in een presentatie) met de naam van de stof erbij. Daarna moeten ze 'de wereld' ingaan en de 10 toepassingen fotograferen van de stof. Om te beginnen kun je ze de blokjes uit het natuurkunde-kabinet (die bijv.ook gebruikt worden voor dichtheid) laten fotograferen, blokjes van aluminium, ijzer, koper, messing, hout, perspex, etc. met de naam erbij. Daarna kunnen ze zoeken naar toepassingen van die stoffen en die vastleggen. Door te beginnen met bekende stoffen (vanuit practicum materiaal) hebben ze een houvast. Op een hoger niveau zou je ook onderscheid kunnen maken tussen stoffen in verschillende fasen op kamertemperatuur en het gebruik ervan.
Leerdoel
Een aantal stoffen leren kennen zoals gebruikt in een practicum. leerjaar 1 vmbo-basis
Voorwaarden
- Gebruik van de Camera-app om daarna de pic collage-app te kunnen gebruiken.
Stappenplan
- Eerst de stoffen aangeven met naam en een blokje (= voorbeeld)
- Dan laten fotograferen en de opdracht formuleren
- Bij nabespreken kunnen alle leerlingen hun resultaten laten zien. De manier is afhankelijk van de technische mogelijkheden binnen je lokaal. Individueel of via Apple-TV of anders.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Jan weten wat je van dit lesidee vindt.