Medium

iMovie cluster2 toepassing

Lesidee van Paul-Jan Van Goch · Speciaal onderwijs · Meer details
Doelgroep
Groep
Type
Klassikale instructie, Presentatie, Creatie, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
23 mrt 2017

iMovie is prima in te zetten bij lessen in cluster2 onderwijs. In deze les leer je hoe binnen 1 les een kant en klare trailer in handen van de leerlingen is.

Opdracht

Voorbereiding:
leg per groepje van 3 leerlingen een iPad klaar.
1 leerling filmt en de 2 anderen hebben interactie, dat levert bij een groep van 3 de beste samenwerking op.
Zorg voor een volle accu en ook voor voldoende opladers. De oplaadkabel is later ook nodig voor bestandsoverdracht.
Zorg voor tenminste 5 GB aan vrije opslagruimte op de iPad per film die gemaakt wordt.
Controleer of de iPads op de juiste manier in de hoezen zitten, zodat er gefilmd kan worden (leerlingen gaan hier over het algemeen goed mee om, maar je wilt niet dat de apparaten tijdens de les uit de hoezen moeten).

De les:
1. Welkom in de les:
Ontvang de leerlingen en laat ze na binnenkomst groepjes van 3 vormen.
Deel de iPads uit. Wijs de leerlingen op de app iMovie

2. Terugblik op de vorige les:
Laat de leerlingen afspraken uit eerdere lessen, over het gebruik van iPads, herhalen.

3. Doel: Wat is het doel van deze les:
Vertel de leerlingen dat ze een filmtrailer gaan maken in iMovie.
Ook kunnen zij de film exporteren naar een computer en tonen op een scherm.
De uitdaging is om dit binnen 1 lesuur van 45 tot 60 minuten voor elkaar te krijgen.

4. Instructie door de docent.
Leg in 5 minuten de stappen uit die de leerlingen moeten nemen.
Voor een aantal leerlingen zal dit te snel gaan.
Wijs de leerlingen op de volgende stap waarin je verlengde instructie geeft.

De stappen voor het maken van een trailer:
1. Open iMovie
2. tik op "+"
3. tik op "trailer"
4. kies een thema onderin het scherm 
5. tik op "maak aan"
6. tik op "overzicht" en vul de informatie voor jouw trailer in.
7. tik op "storyboard" en tik op een van de vakjes en lees onder het vakje wat je moet filmen.
8. tik op het icoon met de tekst 'camera' en kies het icoon van de filmcamera
9. tik op de rode stip. in beeld wordt nu afgeteld van 3 naar 0 en de opname start
je kunt het gele vakje iets naar links of naar rechts schuiven om het start en eindpunt iets te verschuiven.
10. werk alle scenes af (tik daarvoor een voor een op de vakjes). Grijze vakjes zijn nog niet gedaan.
11. tik op "gereed"
12. tik op de titel die je thema nu heeft en pas deze aan naar de titel van jouw film.
13. tik op het icoon met het vierkantje waar een pijl uitsteekt om de film op te slaan.
14. kies "bewaar video" en kies de resolutie (als je nog niet weet waarvoor je de film gaat gebruiken kies dan HD - 1080p) nu kun je even niets doen behalve wachten (je kunt ook niet naar een andere app). De film wordt nu geexporteerd.
15. sluit de iPad aan op de computer met de oplaadkabel.
16. open de verkenner en klik op 'iPad'
17. sorteer de bestanden op 'gewijzigd op'
18. kopieer het filmbestand dat bovenaan staat, naar de map die de leerkracht je heeft aangewezen.
De bestandsnaam van de film is een willekeurige naam geworden. De naam van je film zie je in de verkenner dus niet terug.
19. verander de naam van het bestand terug naar de naam van je film.
20. presenteer je film op het digiboard.

5a. Zelfstandig werken:
De leerlingen die zelf al inspiratie hebben om te beginnen, kunnen nu zelf aan de slag.
Geef de leerlingen de tip mee dat de afwerking bij deze eerste kennismaking niet belangrijk is.
de film mag bijvoorbeeld  best gaan over het koffiekopje dat het rietje ontmoet en gaat buitenspelen met de afwasborstel.
Zie erop toe dat leerlingen niet te lang blijven hangen in een keuze voor een thema. Snel beginnen en leren door te doen is het belangrijkste voor een goede ervaring.

5b Verlengde instructie 1:
De leerlingen die de stappen niet goed hebben gevolgd, loods je nu door de eerste stappen heen tot het moment dat er de eerste filmopname gevuld is.
5b Verlengde instructie 2:
De leerlingen die niet op verhaal kunnen komen laat je eerst met de techniek aanrommelen. Het kan best zijn dat het idee nog aan het borrelen is in hun gedachten. Geef daarvoor de ruimte.
Na het op weg helpen van instructiegroep 1 zorg je dat je als leerkracht op gepaste afstand blijft en oog hebt voor de leerlingen die niet op verhaal kunnen komen.
Deze leerlingen hebben het nodig om uit het idee van de perfecte film te komen. Help ze daarom op weg met flauwekul ideeën die dit doorbreken.

6a. Evaluatie: presenteren valideren:
Presenteer de film en laat de leerlingen applaus in ontvangst nemen.
Valideer de waarde van het opleveren van een product in relatief kort tijdsbestek.
Blijf uit de inhoud en waardeer alle creativiteit.

6b Evaluatie: proces bespreken.
De leerlingen hebben houvast gehad aan het format.
Vond je dat een beperking of gaf het steun?
Bespreek wat de leerlingen zouden doen in iMovie als ze niet het format van de trailer zouden gebruiken, maar aan de slag zouden gaan met het maken van een korte film. 

Na de les:
Verwijder de filmbeelden uit de fotorol.
verwijder de beelden uit het album 'recent verwijderd'



Leerdoel

Aan eind van deze les kunnen de leerlingen een format van een trailer invullen en binnen dat format hun eigen creatie presenteren. Ook kunnen zij de film exporteren naar een computer en tonen op een scherm.

Voorwaarden

  • iPad met iOS 10 of hoger
  • oplader iPad
  • digiboard

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Paul-Jan weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Paul-Jan

Laat horenden kennis maken met het het handgebaren alfabet. Koppel de juiste handgebaren aan de letters die je hoort. Neem leerlingen mee om hun cluster2 klasgenootjes beter te ...