Medium

Handgebaren alfabet in Bitsboard (pro)

Lesidee van Paul-Jan Van Goch · Speciaal onderwijs · Meer details
Doelgroep
Individueel
Type
Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
23 mrt 2017

Laat horenden kennis maken met het het handgebaren alfabet. Koppel de juiste handgebaren aan de letters die je hoort. Neem leerlingen mee om hun cluster2 klasgenootjes beter te kunnen volgen in het vingerspellen.

Opdracht

Voorbereiding:
leg per koppel van 2 leerlingen een iPad klaar.
1 leerling doet de opdracht en de andere leerling controleert interactie, dat levert bij een koppel van 2 de beste samenwerking op. De app registreert geen voorgang.
Zorg voor een volle accu.
Controleer of de iPads op de juiste manier in de hoezen zitten (leerlingen gaan hier over het algemeen goed mee om, maar je wilt niet dat de apparaten tijdens de les uit de hoezen moeten).
open vooraf de app op de iPads en controleer of de opnameknop uitgeschakeld is, om te voorkomen dat leerlingen zelf andere geluiden koppelen aan de afbeeldingen.

De les:
1. welkom in de les
Ontvang de leerlingen en laat ze na binnenkomst koppels van 2 vormen.
Deel de iPads uit. Wijs de leerlingen op de app Bitsboard (pro)

2. Terugblik op de vorige les
Laat de leerlingen afspraken uit eerdere lessen, over het gebruik van iPads, herhalen.

3. Doel: Wat is het doel van deze les:
Vertel de leerlingen dat ze de vingerspelling van het handalfabet gaan leren met Bitsboard.
Ook controleren de leerlingen elkaar en vullen ze voor elkaar in welke letters de ander binnen 1 les herkent.

4. Instructie door de docent.
Leg in 5 minuten de stappen uit die de leerlingen moeten nemen.
De stappen staan hieronder beschreven in het stappenplan.
Voor een aantal leerlingen zal dit te snel gaan.
Wijs de leerlingen op de volgende stap waarin je verlengde instructie geeft.

5a. Zelfstandig werken:
De leerlingen die het alfabet kennen en de app hebben gevonden, kunnen nu zelf aan de slag.
Zie erop toe dat leerlingen snel beginnen. Leren door te doen is het belangrijkste voor een goede ervaring.

5b Verlengde instructie 1:
De leerlingen die de stappen niet goed hebben gevolgd, loods je nu door de eerste stappen heen tot het moment dat het eerste antwoord is aangetikt.
5b Verlengde instructie 2:
De leerlingen die het Nederlandse alfabet niet goed kennen help je op weg door het alfabet met ze te oefenen. Ook kun je voor deze leerlingen een afbeelding printen van de vingerspelling door die met ze op te zoeken op Google afbeeldingen. De leelringen kunnen op deze afbeelding noteren welke letters de andere leerling al goed heeft aangetikt.

6a. Evaluatie: presenteren valideren:
Presenteer het alfabet en laat de leerlingen hun hand opsteken als ze de letter moeilijk vonden. Benadruk daarbij dat de eerste kennismaking bedoelt is om bij jezelf te ontdekken welke letters je het snelst onthoudt als je ze ziet. Constateer samen of er letters zijn die een groot deel van de klas moeilijk vind.
Doe hetzelfde voor de letters die de leerlingen makkelijk vonden.
Sluit af met het aflezen van letters bij elkaar. Wie kan er na 1 les al een aantal letters aflezen?
6b Evaluatie: proces bespreken.
Bespreek met de leerlingen de voor en nadelen van samen werken aan de opdracht.
Gaf het steun dat er iemand meekeek? Of remde dat in de oefening?

Na de les:
Sluit de apps af die open staan.
controleer Safari, de fotorol en de notities om zeker te weten dat er geen gegevens achterblijven van de leerlingen.




Leerdoel

Aan het eind van de les kunnen de leerlingen gesproken letters van het alfabet koppelen aan de gebaren van het handalfabet.

Voorwaarden

  • iPad
  • pen / potlood
  • papier
  • Google afbeeldingen van vingerspellen

Stappenplan

  1. Open Bitsboard (pro)
  2. Tik op "catalog"
  3. Zoek op 'vingerspelling'
  4. Tik op "flashcards" (de knop met de penguin)
  5. Oefen de letters: tik op een gebaar en luister naar de letter die erbij hoort
  6. Controleer welke letters je al kent: tik op "Photo Touch"
  7. De leerling waarmee je samenwerkt schrijft op welke letters je goed hebt.
  8. Gebruik de andere oefeningen om nog meer met het vingerspellen te oefenen

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wim Debets Leuk! Goede instructie!

6 maanden geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Paul-Jan

iMovie is prima in te zetten bij lessen in cluster2 onderwijs. In deze les leer je hoe binnen 1 les een kant en klare trailer in handen van de leerlingen is.